Terugblik op het negentigjarig bestaan van truckbouwer DAF

Het truckbouwersbedrijf DAF bestaat negentig jaar

17-07-2018  Begonnen als aanhangwagenfabriekje van de gebroeders Hub en Wim van Doorne, ontwikkelde DAF zich tot een grote speler op zowel de Nederlandse als de Europese vrachtwagenmarkt. Op weg naar het eeuwfeest vierde de Brabantse truckbouwer zijn negentigste verjaardag op de testbaan in Sint Oedenrode, waar oude en nieuwe DAF’s een in alle opzichten kleurrijk samenzijn beleefden.

Hub van Doorne was zonder twijfel iemand met twee rechterhanden. Als zoon van een smid kreeg hij gevoel voor techniek van huis uit mee en hij bezat bovendien een uitermate creatief brein. Zo kwam het dat hij ruim negentig jaar geleden de stotterende Amerikaanse auto van een Brabantse bierbrouwer feilloos wist te repareren, iets wat de officiële garage niet was gelukt. De bewuste brouwer, Hendrik Huenges, was Van Doorne erg dankbaar en bleek kort daarna dan ook niet te beroerd om de jonge Brabantse techneut als wederdienst een luttele tienduizend gulden te lenen. Niet wetende dat hij daarmee de basis legde voor wat zou uitgroeien tot de grootste Nederlandse vrachtautobouwer ooit.

A van DAF

Met de tien mille biergeld startte Hub van Doorne op 1 april 1928 de ‘Machinefabriek en Reparatie-inrichting Hub van Doorne’. Vier jaar later richtte hij zich, inmiddels samen met zijn broer Wim, op het bouwen van aanhangwagens en wijzigde hij de naam van het bedrijf in ‘Van Doorne’s Aanhangwagen Fabriek (DAF) N.V.’. Dat pakte goed uit, nauwelijks een jaar later had de firma al dertig mensen in dienst en spraken Hub en Wim van Doorne een heldere taakverdeling af: Hub was de techneut, Wim deed de financiën. In die zin leken ze op de grondleggers van het Britse Rolls-Royce, waar Henri Royce de mechanische kant deed en Charles Rolls het zakelijk brein was.

Het was verder een publiek geheim dat de gebroeders Van Doorne de betekenis van de ‘A’ in de naam DAF graag wilden veranderen van ‘aanhangwagen’ in ‘automobiel’. Dat was geen loze taal. Met name na de Tweede Wereldoorlog ontwikkelde DAF in hoog tempo truckchassis en in 1949 zag de eerste DAF-truck het levenslicht; voorzien van een Britse Perkins-diesel of een Amerikaanse Hercules-benzinemotor. De productie startte in 1950, in 1955 waren er al tienduizend gebouwd en een jaar later liep de twintigduizendste DAF-vrachtwagen van de band. De rest is geschiedenis. DAF ontwikkelde zich tot een grote truckbouwer, die het tot begin jaren negentig uitstekend deed. Toen in 1993 de truckmarkt plotseling inzakte, kostte dat het bedrijf bijna de kop. Er werd echter een doorstart gemaakt en toen in 1996 het Amerikaanse Paccar in Eindhoven op het tapijt kwam werd het vaarwater rustiger en kantelden de bedrijfsresultaten weer naar de positieve kant.

Truck of the Year

Inmiddels bouwt DAF prijswinnende en steeds zuiniger wordende motoren en heeft het een Europees marktaandeel van zo’n zestien procent. Naast in eigen land is DAF marktleider in het Verenigd Koninkrijk, Polen, Hongarije en Bulgarije. Het merk is daarnaast regerend Truck of the Year (met de nieuwe CF- en XF-serie), waar het die titel al drie keer eerder voor zich opeiste. Het negentigjarig bestaan werd dit voorjaar groots gevierd op onder andere de testbaan in Sint Oedenrode, waar een groot aantal DAF’s van heden en verleden samenkwam. Krasse karren uit het verleden ontmoetten de moderne Kings of the Road.

De broers Hub (links) en Wim van Doorne, grondleggers van DAF, in het midden van de jaren zestig.
De broers Hub (links) en Wim van Doorne, grondleggers van DAF, in het midden van de jaren zestig.

 

Er zit ruim twintig jaar leeftijdsverschil tussen deze A1300 P uit 1955 en de FA2000DH uit 1976.
Er zit ruim twintig jaar leeftijdsverschil tussen deze A1300 P uit 1955 en de FA2000DH uit 1976. De A1300 had een zogenaamd frontstuurcabine, was herkenbaar aan de zeven chroomstrips en werd aangedreven door een 4,7 liter Perkins-diesel van 83 pk. De FA2000 was de eerste middensegment-DAF met een kantelcabine, wat het onderhoud aan de motor vereenvoudigde. Die motor was in dit geval een eigen 8,2 liter DAF-diesel van 166 pk.

 

Deze T2400DK was, tot de lancering van de fameuze 2600 in 1962, de zwaarste DAF ooit gebouwd.
Deze T2400DK was, tot de lancering van de fameuze 2600 in 1962, de zwaarste DAF ooit gebouwd. Hij had als een van de eerste trucks een slaapcabine en werd aangedreven door een 11,6 liter DAF-motor, die 237 pk leverde.

 

De DAF Torpedo was populair bij met name groente- en aardappelhandels.
DAF was in de jaren vijftig zijn tijd ver vooruit met de frontgestuurde modellen, maar diverse conservatieve klanten vonden dat allemaal te vooruitstrevend. En dus kwam er een vrachtwagen met neus, de A13DA. Goed beschouwd een voorloper van de huidige, grotere bestelauto’s. De DAF Torpedo was populair bij met name groente- en aardappelhandels, veel toenmalige EVO-leden hadden er eentje.

 

Onze ledenadviseur Martijn
Contact

Vragen over vervoer?

Martijn en de andere ledenadviseurs helpen je graag verder