Terugblik op Logistica 2017

Elk magazijn kan 15 procent beter

Logistica 2017 zit er weer op. Met een recordaantal van 1500(!) workshopdeelnemers kunnen we stellen dat de interactieve workshops in de theaters Trends in Warehousing en de Dag van het Magazijn een groot succes waren. Na de workshop was er nog gelegenheid om te netwerken en specifieke vragen te stellen aan de professionals op de evofenedex Experience. Hierbij de hoogtepunten op een rijtje.

Lean in de logistiek

In drie dagen lieten Esther Schuurmans en Caroline van der Plas ruim vijfhonderd deelnemers kennis maken met lean in de logistiek. De workshops werkplekoptimalisatie en continu verbeteren zorgden letterlijk voor volle zalen. In de workshop over werkplekoptimalisatie werd met behulp van Lego het nut van visual management in het magazijn duidelijk gemaakt. Esther Schuurmans: “Visual management verbetert niet alleen de kwaliteit van het magazijn, maar kan ook zorgen voor een productiviteitsstijging van vijftig procent”.

In de andere lean-workshop stond continue procesverbetering op het programma. Caroline van der Plas: “Lekkende kranen kosten bakken vol geld”. Door middel van het nabootsen van productieprocessen werd de impact van standaardisering snel duidelijk. Waar het productieproces in het begin van de workshop ongeveer één minuut in beslag nam, was dit aan het eind nog maar zes seconden.

Prijs Veiligste Magazijn 2017

Als slotstuk op de eerste dag werden de prijzen verdeeld voor de veiligste magazijnen van Nederland. De grote winnaar was Abbott Logistics, dat het magazijn in Breda het veiligste van Nederland mag noemen. Het bedrijf werd vooral geroemd om de focus op de mens in de veiligheidsaanpak, de aandacht die het management heeft voor veiligheid en de optimale balans tussen veiligheid en efficiency.

Productiever door gezond beleid

In het theater Dag van het Magazijn sprak HR-manager Roos van der Burg over duurzame inzetbaarheid bij Bergschenhoek groep. Sinds vier jaar zijn zij intensief bezig met het project ‘Wij zijn Duurzaam Inzetbaar’. Roos van der Burg gaf aan dat ‘de medewerkers in het begin eigenlijk nog niet goed wisten wat ze precies met duurzame inzetbaarheid wilden’. “Gaan we nu allemaal in groene auto’s rijden?”, vroegen ze zich hardop af.

Na veel brainstormsessies is er een stuurgroep opgericht met collega’s uit verschillende vakgebieden. In goede samenwerking is een beleidsimplementatieplan geschreven. Het resultaat van dit traject is onder andere bewustwording en wederkerigheid, open pensioenbeleid, voldoende tijd en energie besteden aan het onderwerp en het belang van blijven herhalen. Van der Burg: “Het gaat je eerst geld kosten, maar het betaalt zich zeker terug”.

Effectief opleiden

In het Trends in Warehousing-theater gaf Marjolein Berends, projectleider innovatie bij evofenedex, de workshop High Impact opleiden. Met High Impact opleiden heeft ze één doel: zorgen voor een blijvende gedragsverandering door opleiden.

Ondanks wat aanvankelijk tegenstribbelende deelnemers kwam de discussie goed op gang. Met name toen Marjolein de harde cijfers liet zien, veranderde de sfeer. Zo blijkt uit onderzoek dat met een klassieke vorm van lesgeven slechts vijf tot tien procent van de inhoud wordt onthouden. Marjolein stal de show met haar standpunt: “Ga weg uit het klassieke klaslokaal en maak er bijvoorbeeld een simulatiemagazijn van. Ondanks dat we dit al jaren doen, is het een soort van schijneffectiviteit”.

Uitreiking Logistics Yearbook

Op woensdag was het tijd voor de uitreiking van het Logistics Yearbook 2018, dat voor de eerste keer onder de vlag van evofenedex gemaakt is. Met een ludiek dobbelspel gingen de directeuren Machiel van der Kuijl en Bart Jan Koopman langs de logistieke gebeurtenissen in de afgelopen jaren, totdat zij beiden in 2017 terecht kwamen. Hoewel het Yearbook 2018 pas halverwege december wordt verspreid, mochten drie van onze vooraanstaande leden de eerste exemplaren al in ontvangst nemen.

De weg naar een efficiënt verkeersplan

In het theater Dag van het Magazijn gaf adviseur Nick Beckers een sessie over het maken van een verkeersplan. Hierin werd al snel duidelijk dat het maken van een verkeersplan meer is dan het trekken van een aantal lijnen in het magazijn. Beckers gaf hierbij aan dat een verkeersplan alleen werkt als je draagvlak krijgt door de hele organisatie heen, van heftruckchauffeur tot het management.

Beckers: “De weg naar een optimaal magazijn – of je nu werkt aan efficiency of veiligheid – is een lange weg. Het kost veel tijd, energie en herhaling voordat vaste patronen zijn doorbroken en alle neuzen dezelfde richting in staan. Maar als je het als manager voor elkaar krijgt om deze verandering te realiseren, zullen de resultaten het allemaal waard zijn”.

Elk magazijn kan 15 procent beter

Als er één ding was dat de bezoekers konden beamen: elk magazijn kan inderdaad minimaal 15 procent beter. Daarbij maakten sommige bezoekers zelfs de opmerking: “Oh, maar 15 procent? Bij ons in het magazijn waarschijnlijk veel meer!”. Dit om op een ludieke en luchtige manier aan te geven dat er genoeg werk aan de winkel is in Nederlandse magazijnen.

Eventmagazine aanvragen

Binnenkort komt er een online eventmagazine beschikbaar met dagverslagen, video’s en gratis downloads op het gebied van magazijnoptimalisatie. Handig voor als je er zelf niet bij kon zijn of alles nog eens rustig wil nalezen. Laat je e-mailadres achter en wij zorgen ervoor dat jij het eventmagazine als eerste ontvangt.

Marcel
Contact

Vragen over magazijnen?

Marcel en de andere ledenadviseurs helpen je graag verder