Tevreden met extra investeringen in infrastructuur, maar zorgen over stikstofcrisis blijven

Totaal 260 miljoen euro beschikbaar voor inhaalslag op gebied van beheer en onderhoud

22-11-2019  Voor de Nederlandse handels- en productiebedrijven zijn de aangekondigde extra investeringen in infrastructuur een aardige opsteker. Door toename van knelpunten en gebrekkig onderhoud van de infrastructuur, had het bedrijfsleven afgelopen jaar te maken met een record van 1,4 miljard euro aan schade door files.

Het kabinet trekt samen met de regio 103 miljoen euro uit voor de aanpak van de files op de A50 tussen Nijmegen en Eindhoven. Er komt 539 miljoen euro beschikbaar voor verbreding van de snelwegen en verbeteringen voor openbaar vervoer en lokale wegen in het gebied tussen Amsterdam en Hoorn. Ook de regio Utrecht krijgt een behoorlijke impuls op het gebied van het OV, waardoor wegen in de regio ontlast worden. Voor de regio Rijnmond en Krimpenerwaard is er ook positief nieuws. De financiering voor de verdubbeling van de Algerabrug is rond. Hiermee kan eindelijk één van de grootste knelpunten van ons land worden opgelost.

Impuls voor onderhoud en vervanging

Minister van Nieuwenhuizen trekt in totaal 260 miljoen euro uit om een inhaalslag te kunnen maken op het gebied van beheer en onderhoud. De impuls is op korte termijn uit te voeren. De maatregelen op het hoofdwegennet zijn met name gericht op de verlichting, geleiderails en fauna-afrastering. Ten slotte zijn ook op het hoofdvaarwegennet nog enkele extra maatregelen naar voren gehaald ten behoeve van damwanden, bedieningsinstallaties van sluizen en baggerwerkzaamheden. Ondernemersvereniging evofenedex, de behartiger van de handels- en logistieke belangen van 15.000 bedrijven, heeft zich hier de afgelopen periode hard voor gemaakt.

Stikstof- en PFAS-problematiek zorgen voor flinke vertraging

De stikstof- en PFAS-problematiek heeft grote gevolgen en ondanks de maatregelen die onlangs door het kabinet zijn genomen, is vertraging en onduidelijkheid over het verloop van verschillende projecten niet voorkomen. Daarnaast is de verwachting dat de binnenvaart ook hinder gaat ondervinden doordat verschillende projecten zijn vertraagd en baggerwerkzaamheden door de PFAS niet kunnen worden uitgevoerd. Hieronder valt het regulier onderhoud aan het Twentekanaal, de Nieuwe Waterweg en groot onderhoud aan de Maas.

 

Beeld: https://beeldbank.rws.nl, Rijkswaterstaat / Harry van Reeken.

Onze bedrijfsjurist Peter
Contact

Advies nodig of vragen?

Peter en de andere bedrijfsjuristen helpen je graag verder