12-11-2015  Weggebruikers en scheepvaart boeken tijdwinst door een nieuw systeem dat de provincie Noord-Holland dit jaar bij 40 bruggen invoert. Door informatie over wegverkeer en scheepvaart te koppelen, bepaalt dit brugmanagementsysteem (BMS) het beste moment voor een brugopening. De eerste resultaten zijn zo goed dat de provincie het bij nog eens 90 bruggen gaat toepassen.

Gegevens

Het BMS adviseert de brugbediener een brug te openen aan de hand van gegevens over het weg-, water- en treinverkeer. Het systeem combineert data uit diverse bronnen, zoals schepen en ov-bussen die zijn uitgerust met ‘tracking & tracing’, data van serviceproviders over het wegverkeer en de verkeerscentrale van de provincie.

Blauwe golf

Het BMS is onderdeel van het project ‘Blauwe golf’ waarmee een betere doorstroming op de weg en het water wordt bereikt. Onderzoek laat zien dat de wachttijd voor het wegverkeer door dit project in 2014 afnam met 11.500 tot 14.000 uur. Door aanpassingen van de bedientijden van bruggen, is bij de Kaagbrug (A44) de wachttijd voor het wegverkeer gedaald met 45 procent. Bij de Rijksbrug van de A9 over zijkanaal C liep de wachttijd terug met gemiddeld 15 procent, terwijl de brug vaker open ging. Voor de scheepvaart is de doorvaart via de ‘westelijke staande mastroute’ doordeweeks verkort van 9 uur naar 4,5 uur.