Tim Coronel nieuwe gezicht van strijd tegen afleiding zakelijke autorijder

Ruim één op de drie werkgevers in Nederland heeft geen regels voor medewerkers over smartphonegebruik in auto

06-02-2020  Tim Coronel is het nieuwe gezicht van de strijd tegen afleiding van de zakelijke autorijder. Minister Van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat heeft de benoeming van Coronel bekendgemaakt. Uit onderzoek van onder meer Veilig Verkeer Nederland (VVN) bleek vorig jaar dat één op de tien werkgevers het een normale zaak vindt dat hun werknemers berichten lezen en terugschrijven tijdens het rijden. Ruim één op de drie werkgevers in Nederland heeft geen regels voor de medewerkers over het smartphonegebruik in de auto.

Van Nieuwenhuizen is dan ook blij met de meervoudig deelnemer aan de Dakar-rally als ambassadeur voor MONO-zakelijk: “Tim is als zeer ervaren autocoureur een autoriteit in de racewereld. Hij weet waar hij over praat en kent als geen ander het belang van concentratie achter het stuur en het gevaar van afleiding in het verkeer. Daarnaast is hij een enthousiaste spreker. Hij is de aangewezen man om aan werkgevers de boodschap van MONO-zakelijk over te brengen.”

Ook Coronel zelf hoefde niet lang na te denken toen hij werd gevraagd als ambassadeur: “Achter het stuur geldt: concentratie is alles. Niet alleen als je autocoureur bent, maar net zo goed wanneer je in de auto onderweg bent van of naar je werk, is het letterlijk van levensbelang je aandacht erbij te houden. Daarom werk ik graag mee aan de MONO-zakelijk-aanpak. Om zo het gevaar van afleiding bij alle werkgevers in ons land op de agenda te krijgen.”

24-uurssessie

Minister Van Nieuwenhuizen maakte de benoeming van Coronel aan het eind van een 24-uurssessie in Bergambacht, waar zo’n vijftig vertegenwoordigers van bedrijven, maatschappelijke organisaties, kennisinstituten en overheid bij elkaar kwamen om met elkaar ideeën en acties te bedenken om het belang van MONO-rijden bij zoveel mogelijk werkgevers onder de aandacht te brengen. Onder meer Heineken, KPN, Thuisbezorgd, Athlon en Interpolis waren aanwezig. Daarna werden de uitkomsten en voorstellen gepresenteerd aan minister Van Nieuwenhuizen en de kersverse MONO-zakelijk-ambassadeur Tim Coronel. Ook Frits van Bruggen (ANWB), Steven van Eijck (RAI Vereniging), Maxime Verhagen (Bouwend Nederland) en Peter Hagemans (VNO-NCW) waren aanwezig. De komende periode worden de ideeën verder uitgewerkt en in gang gezet.

Over MONO-zakelijk

MONO-zakelijk is onderdeel van de brede MONO-aanpak, waarmee afleiding in het verkeer wordt aangepakt. Onderdeel van MONO-zakelijk is een convenant dat eind 2017 werd gelanceerd om werkgevers, producenten van telefoons, apps, in-car-apparatuur, verzekeraars en leasemaatschappijen te stimuleren om bestuurders ongestoord aan het verkeer te laten deelnemen. Het aantal bedrijven dat meedoet aan het convenant staat momenteel op ruim vijftig. Komend jaar moet dit aantal groeien naar ten minste duizend deelnemers.