Tips voor zakendoen in Mexico

De vernieuwing van het handelsakkoord tussen de EU en Mexico maakt het land nog aantrekkelijker voor Nederlandse ondernemers.

01-02-2019  Mexico is de elfde economie ter wereld en de tweede van Noord-Amerika (CIA Factbook, 2017). Na de VS en China is de EU het grootste importland voor Mexico. Logisch dus dat de EU momenteel met Mexico werkt aan een vernieuwing van het handelsakkoord. Naar verwachting is dit in de eerste helft van 2019 klaar.

Het akkoord moet niet-tarifaire handelsbelemmeringen wegnemen en 98% van de onderlinge handelsbelemmeringen. Dat is met name voor de Nederlandse landbouwsector interessant, maar er liggen ook tal van kansen te wachten in de aerospace, automotive, healthcare, high-tech, ICT, retail en het toerisme. Wij vroegen Gerald Baal, CEO van Transfer Latin Business Consultancy en gastdocent bij ons, om tips voor het zakendoen in Mexico.

Wat is de beste manier om de Mexicaanse markt te leren kennen?

“Ik raad ondernemers aan om langs te gaan. Mexico bezoeken is een eerste goede stap om een betere oriëntatie te krijgen van het land en de markt. De voorkeuren van consumenten kunnen per regio flink verschillen maar ook voor de B2B-markt moet je uitzoeken wat de beste product-markt combinatie is. Natuurlijk is een gedegen voorbereiding cruciaal om de juiste doelgroep te bepalen, kansen te verkennen en om zakenpartners te selecteren.”

Hoe krijg je voet aan de grond?

“In Latijns-Amerika zijn referenties en persoonlijke contacten zeer belangrijk voor het opstarten en uitbreiden van bedrijfsactiviteiten. Maak dus gebruik van partijen die je kunnen introduceren in regionale netwerken. Weet je met welke organisatie je zaken wilt doen, probeer dan te achterhalen wie de beslisser is. Zeker in het begin zal je zeer regelmatig op bezoek moeten om je activiteiten in Mexico op te zetten. Geduld en het actief blijven benaderen van je partners zijn de sleutel tot succes.”

Wat is de volgende stap?

“Je kunt de markt betreden via een agent, distributeur, een joint venture met lokale partners of een eigen vestiging. De meest effectieve manier om je producten in Latijns-Amerika op de markt te krijgen, is om een eigen persoon naast de te selecteren partner te zetten. Of open een eigen filiaal en stel een lokaal iemand aan en leid deze op. Niet alleen straalt dit professionaliteit uit, maar tevens zal het je meer zicht bieden op de ontwikkelingen in de markt en je slagvaardiger maken. Zeker in het geval van Mexico is het aangaan van de juiste samenwerkingsverbanden zeer belangrijk. In de eerste plaats vanwege het feit dat hiermee lokale marktkennis wordt verworven. Maar ook voor fiscale en juridische aspecten. Vaak zitten er onverwachte ‘addertjes onder het gras’. Een goede partner of expert kan je hiervoor waarschuwen.”

Hoe is de zakencultuur?

“Zakelijk en persoonlijk zijn amper te onderscheiden. Mexicanen vinden het belangrijk om te weten wie er achter het bedrijf zit. Een persoonlijke relatie opbouwen met je Mexicaanse zakenpartner is daarom van groot belang. Daarvoor moet je de Spaanse taal enigszins beheersen. Een Mexicaan waardeert dit. In het noorden van het land wordt er sneller Engels gesproken.

Nederlandse mkb-bedrijven denken in Mexico vaak binnen dezelfde tijd als in Europese landen resultaat te boeken. Een order binnenhalen duurt echter vaak twee tot drie keer langer. Mexicanen staan bekend om hun ‘ahorita’, dat betekent ‘zo meteen’. Haast bestaat niet en hier moet je zeker rekening mee houden. Haast is dus een slechte raadgever. Alles kost extra tijd. Vasthoudendheid en geduld zijn de enige remedies. Verder is goedkoop duurkoop. Investeren in tijd en de juiste ondersteuning en aanpak vergroten je kans op succes.”

Verbeteren je winstgevendheid bij export naar Mexico

Tijdens de workshop 'Het verbeteren van jouw winstgevendheid bij export naar Mexico' op 19 maart komen aspecten aan bod die de kans op succes in de Mexicaanse markt vergroten. De workshop wordt verzorgd door Transfer Latin Business Consultancy, dat de afgelopen twintig jaar ruim vierduizend bedrijven de Latijnse grens over geholpen.

Onze ledenadviseur Alice
Contact

Vragen over internationaal ondernemen?

Alice en de andere ledenadviseurs helpen je graag verder