04-05-2012  Op de N345 is de doorgang onder het spoorviaduct in De Hoven, tussen Zutphen en Apeldoorn, sinds enkele maanden gesloten voor voertuigen hoger dan 3,80 meter. Dat betekent dat de N345 in feite is afgesloten voor veel vrachtverkeer. De wettelijke hoogtegrens van vrachtauto’s is echter 4,00 meter.

Wettelijke normen

Jarenlang hing er bij het spoorviaduct een informatiebord waarop een hoogte van 4,00 meter werd aangegeven. Hiermee was de doorgang voor het vrachtverkeer volgens de wettelijke normen gegarandeerd. Vrachtauto’s reden ook zonder problemen onder het viaduct door. Met de beperking tot 3,80 meter worden vrachtauto’s geweerd. EVO en TLN willen dat de provincie Gelderland de N345 snel weer geschikt maakt voor vrachtverkeer.

Praktijk

De doorrijhoogte zou volgens de provincie Gelderland 4,05 tot 4,08 meter bedragen. Een hoogtebeperking is dan ook theoretisch te verdedigen. De praktijk is echter anders. Al jaren rijden vrachtauto’s zonder problemen onder dit viaduct door, maar sinds de hoogtebeperking van kracht is, staan er meerdere keren per dag vrachtauto’s stil voor het viaduct omdat een chauffeur niet onder het viaduct door durft te rijden.

Uitwijkroute

Daar komt bij dat de N345 is aangewezen als uitwijkroute in geval van een calamiteit op de A1 tussen Apeldoorn en Deventer. Mocht op de A1 onverhoopt iets gebeuren, dan vrezen TLN en EVO voor een verkeerschaos. Een chauffeur van een vrachtauto van 4,00 meter die lokaal niet bekend is, zal het viaduct niet durven passeren.

Wegdek uitdiepen

Het is zaak dat er snel een oplossing wordt gevonden voor dit probleem, bijvoorbeeld door het wegdek onder het viaduct uit te diepen. TLN en EVO roepen de provincie Gelderland op om hier geld voor vrij te maken en bovendien zo snel mogelijk met Rijkswaterstaat in overleg te treden over het feit dat deze uitwijkroute niet voor alle verkeer berijdbaar is.