23-06-2015  De Brusselse regering heeft, na Vlaanderen en Wallonië, de tarieven voor de kilometerheffing van vrachtauto’s bekend gemaakt. Brussel kiest voor twee tariefstelsels: een voor het autowegennet rond de hoofdstad (de Ring en de aansluitende autowegen) en een tweede voor de wegen binnen de stad. Voor de autowegen zijn de tarieven gelijk aan de Vlaamse en Waalse bedragen.

Ontmoediging

Om ‘vervuilende en zware vrachtauto’s’ te ontmoedigen Brussel binnen te rijden komt er een hoger tarief voor alle wegen in de stad.  Voor de allernieuwste zware Euro VI vrachtauto’s geldt zelfs een toeslag van bijna 60 procent en zelfs voor de lichte Euro VI een toeslag van 33 procent. De tarieven moeten nog worden goedgekeurd in het Brusselse parlement.

Tarieven voor de autowegen in geheel België

 

3,5-12 ton

12-32 ton

>32 ton

Euro 0-I-II

14,6  ct.

19,6 ct.

20,0 ct.

Euro III

12,6 ct.

17,6 ct.

18,0 ct.

Euro IV

  9,5 ct.

14,5 ct.

14,9 ct.

Euro V

  7,4 ct.

12,4 ct.

12,8 ct.

Euro VI

  7,4 ct.

12,4 ct.

12,8 ct.

Tarieven voor alle gemeentelijke- en gewestwegen in het gewest Brussel

 

3,5-12 ton

12-32 ton

>32 ton

Euro 0-I-II

18,8  ct.

26,3 ct.

29,2 ct.

Euro III

16,3 ct.

23,8 ct.

26,7 ct.

Euro IV

13,2 ct.

20,7 ct.

23,6 ct.

Euro V

10,9 ct.

18,4 ct.

21,3 ct.

Euro VI

  9,9 ct.

17,4 ct.

20,3 ct.

Eerder verschenen er berichten dat Brussel de tarieven op de gemeentelijke wegen wilde verdubbelen en op sommige wegen zelfs drie keer zo hoog wilde maken om zo vrachtauto’s te weren uit de binnenstad. Zo ver is men niet gegaan, maar EVO heeft ernstige twijfels of de Europese regels deze tot 60 procent hogere tarieven toelaten. EVO zal dit ‘vrachtauto pesten’ voorleggen aan de Europese Commissie. Pas na de zomer komt er zicht op de compensaties die de drie gewestelijke regeringen willen verlenen aan de eigen Belgische vervoerders. Zodra dit helder is, legt EVO vermeende concurrentievervalsing ten opzichte van Nederlandse vervoerders voor aan de Europese Commissie.