Top Employer worden? Technische Unie weet de succesformule

“De verschillen tussen werknemers maken een bedrijf sterker”

16-10-2019  Technische Unie is in 2019, evenals in 2018, uitgeroepen tot Top Employer door het Top Employers Institute. Top Employers weten dat organisaties gemaakt worden door mensen en dat een organisatie met de beste werkomstandigheden betere resultaten boekt. Directeur Human Resources & Interne Communicatie van Technische Unie, Marie-José Tijssen, vertelt wat de kracht van het bedrijf is, wat zij goed werkgeverschap vindt en hoe zij employer branding gebruikt om werknemers te werven en te behouden.

Betrokken collega’s

Technische Unie is gecertificeerd als Top Employer. Marie-José: “De certificering is intern en extern belangrijk voor ons. Intern, omdat we alle facetten, waaronder talentmanagement, leiderschap, cultuur, opleidingen en ons arbeidsvoorwaardenbeleid onder de loep nemen. Extern laat het zien dat je bij de top van bedrijven hoort die een goede werkgever zijn. Uit ons werknemerstevredenheidonderzoek blijkt ook dat onze werknemers tevreden en betrokken zijn; de gemiddelde score die werknemers op het gebied van betrokkenheid geven, is een kleine acht. Met de feedback gaan we aan de slag door het opstellen van actieplannen. We proberen alles met elkaar zo goed mogelijk te doen.”

Marie-José vertelt waarom Technische Unie aantrekkelijk voor werknemers is. “Technische Unie is marktleider, zichtbaar, warm, betrokken en betrouwbaar. Als werknemer heb je veel doorgroeimogelijkheden. Ik ben hier zelf begonnen als marktonderzoeker, vervolgens werd ik verantwoordelijk voor de totale marketing en uiteindelijk ben ik gevraagd om directeur Human Resources & Interne Communicatie te worden.”

Kernwaarden

“Een van de belangrijkste onderdelen van goed werkgeverschap is de medewerkers betrekken bij de bedrijfsvoering”, zegt Marie-José. “Wij vinden het belangrijk dat mensen zich veilig en thuis voelen. Kernwaarden spelen daarbij een belangrijke rol. Om deze te achterhalen, zijn we begonnen met de jongeren in onze organisatie. Aan een groep van zo’n veertig jonge collega’s hebben we gevraagd wat ze van de manier van samenwerken vinden en wat zij als onze kernwaarden zien. Om zich op dit onderwerp te concentreren, heeft er een 24-uurssessie plaatsgevonden. Daarna hebben ze de resultaten gepresenteerd aan het Management Team. Gezamenlijk hebben we de definitieve waarden bepaald. En ook in de uitwerking met betrekking tot gedrag zijn de jongeren nauw betrokken geweest.”

Daarnaast biedt een aantrekkelijke werkgever goede arbeidsvoorwaarden aan. Marie-José: “Ons eigen opleidingsinstituut is belangrijk voor de ontwikkeling van onze werknemers. Wij bieden technische trainingen die de vakkennis verbeteren, bijvoorbeeld in de elektrotechniek. Ook geven wij leiderschapscursussen en trainingen op het gebied van persoonlijke ontwikkeling. Daarbij blijft salaris belangrijk. Wij hebben voor onze collega’s ook een winstdelingsregeling. Om de duurzame inzetbaarheid te vergroten, ervoor te zorgen dat werknemers gezond, betrokken en met plezier bij ons werken, is het belangrijk dat werknemers blij naar het werk en weer blij terug naar huis gaan. We hebben daarbij vijf aandachtsgebieden: vitaliteit, ontwikkeling - op persoonlijke vlakken en kennisgericht -, de juiste balans vinden tussen werk en privé, motiveren en ontzorgen op alle mogelijke manieren.”

Instagram

Om werknemers te werven en te behouden maakt employer branding onderdeel uit van het HR-beleid van Technische Unie. Het is een vorm van marketing die als HR-instrument wordt ingezet. Marie-José: “Werknemers die positief over hun bedrijf vertellen, zijn de beste reclame. Onze sociale media kanalen gebruiken wij om verhalen van werknemers te delen.

Op Instagram worden foto’s gedeeld van en over medewerkers. Een voorbeeld hiervan is een wekelijks terugkerende kleine reportage waarbij één van onze medewerkers centraal staat. Deze reportage bestaat uit een combinatie van een paar foto’s die op werk genomen zijn en een paar privéfoto’s. De werknemers vertellen over wat er leuk is aan het werk en wat ze graag in hun vrije tijd doen. Op YouTube hebben we een aantal filmpjes staan waarop te zien is hoe een dag van onze chau­ffeurs eruitziet. Immers, onze collega’s maken het verschil en heel kort door de bocht komt het erop neer dat ‘buiten winnen is intern beginnen’.

Pocketguide Mens&werk in de logistiek

Dit artikel is eerder gepubliceerd in de pocketguide 'Mens&werk in de logistiek'. Om handels- en productiebedrijven meer en beter inzicht te geven in de gevolgen van de veranderende arbeidsmarkt hebben wij praktijkverhalen en tips van bedrijven en experts verzameld. Voorbeelden van en tips over robotisering, het meekrijgen van medewerkers op de werkvloer bij veranderingen, nieuwe manieren van personeel werven en de Wet arbeidsmarkt in balans. Je kunt het boekje kosteloos aanvragen.

Marinke
Contact

Vragen over de arbeidsmarkt?

Marinke en de andere juristen helpen je graag verder