10-02-2016  Nieuwe technologieën maken consumenten machtiger dan ooit. Om tegemoet te komen aan hun veranderende wensen, zullen traditionele lineaire ketens verdwijnen, zo is de conclusie van een professionele denktank. Deze voorspelt ook de opkomst van waardenetwerken, waarin de consument centraal staat.

EVO Logistiek

In de jongste uitgave van EVO Logistiek gaat Kees Jacobs, expert Consumerproducts & Retail bij Capgemini nader op deze toekomstige karakterschetsen in. Jacobs was nauw betrokken bij het door Capgemini opgestelde rapport Rethinking the Value Chain, een studie naar de toekomst van de consumentengoederenindustrie.

Zaken moeten anders

Dit rapport werd opgesteld na een bijeenkomst waar vijftig bestuurders uit de sector wereldwijd hun licht lieten schijnen op het fenomeen veranderend consumentengedrag en de noodzakelijke reactie hierop door de sector zelf. De conclusie: zaken moeten anders. ‘Een fundamenteel nieuwe benadering is nodig. Als we dat niet begrijpen of hier geen werk van maken, zal het voor ons heel lastig worden om waarde te creëren en duurzame groei op lange termijn zeker te stellen’, stelt de sector consumentengoederenindustrie in EVO Logistiek.

Voorgoed veranderd

Volgens Jacobs  is ‘een voorgoed veranderd consumentengedrag de belangrijkste oorzaak van de evolutie die gaande is.’ Jacobs: ‘Vroeger werd de waardeketen gemanaged door ‘de industrie’; retailers, fabrikanten, leveranciers, logistiek dienstverleners. Eerst stond de consument aan het eind van de keten, later aan het begin.'

Grote disruptie

De grote disruptie waarmee we volgens Jacobs nu te maken hebben, is 'dat binnenkort de consument volledig in charge zal zijn en dat de industrie moet volgen'. 'Met zijn smartphone als een soort afstandsbediening bepaalt de consument namelijk zelf exact waar, wanneer en hoe hij iets wil kopen en maakt hij vervolgens een recensie over zijn ervaringen en deelt die met andere consumenten via het web.’