Trends in Export | Handelspolitiek en het effect op de wereldhandel

“Het is niet zo dat de wereldhandel op z’n retour is en bedrijfsresultaten dramatisch terugvallen”

30-01-2020 Op woensdag 25 maart worden de resultaten van Trends in Export 2020 gepresenteerd. Ook dit jaar leveren die een schat aan informatie op, waarmee ondernemers hun voordeel kunnen doen. De presentatie vindt opnieuw plaats tijdens een dynamisch evenement in de Johan Cruijff ArenA. Dit staat geheel in het teken van het veranderende globale speelveld, waar economische belangen steeds vaker worden gekoppeld aan (geo)politieke belangen. Om hier inzicht in te krijgen is er een uitdagend programma vol kennis en inspiratie. Bovendien is er alle tijd om te netwerken.

De 22e editie van Trends in Export start met een uitgebreide businesslunch, waarna dagvoorzitter Rutger Mollee de aftrap geeft voor de presentatie van de onderzoeksresultaten en de trends en voorspellingen die deze hebben opgeleverd. Om deze in het juiste perspectief te zien, komt directeur Rob de Wijk van het The Hague Centre for Strategic Studies naar Amsterdam. Als aanvulling hierop volgt een panel met praktijksprekers en ondernemers. Wie dat zijn, blijft nog even een verrassing. Er is ook alle tijd om je in de resultaten van het onderzoek Trends in Export te verdiepen. Onder andere door aan te schuiven bij de drie subsessies over China, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. Ontdek hier je kansen, want die biedt de wereldhandel nog volop! Als afsluiting laat formule 1-coureur en rasondernemer Jan Lammers je zien wat je daarbij vooral wel en niet moet doen.

Afbrokkelend draagvlak

Trends in Export staat dit jaar in het teken van het veranderende globale speelveld. “Waar de afgelopen dertig jaar zich vooral kenmerkten door globalisering zou je kunnen stellen dat de globalisering nu op haar retour is. Of op z’n minst onder druk staat. Van handelspolitiek en tarifering tot protectionisme en bilaterale in plaats van multilaterale handelsverdragen. Naast de brexit is er ook in Nederland een afbrokkelend draagvlak voor globalisering, zoals de discussie over vrijhandelsverdrag CETA met Canada duidelijk maakt. Door al die onzekerheid grijpen bedrijven steeds vaker terug op regionalisering en resourcing van hun supply chain”, vertelt Rob Zomer, manager Internationaal Ondernemen bij evofenedex.

Welke veranderingen er dit jaar precies zullen plaatsvinden in de wereldhandel en wat voor gevolgen deze voor Nederlandse exporteurs zullen hebben, hangt volgens Rob de Wijk helemaal af van de vraag hoe de handelsoorlog tussen China en de VS zich zal ontwikkelen. “Nu zij fase één van hun handelsakkoord hebben getekend, lijkt het erop dat deze is opgelost. Maar pas op: niemand weet hoe het nu verder zal gaan. Dat hangt er helemaal vanaf wat voor acties president Trump gaat ondernemen om in november de presidentsverkiezingen te winnen. Hij kan zich op China blijven focussen, maar het zou ook zomaar kunnen dat hij zich op de EU gaat richten. Want een handelsoorlog tussen Europa en de VS zou voor hem in de verkiezingstijd een heel goede stap kunnen zijn. Trump zal in elk geval proberen een vrijhandelsakkoord tussen Amerika en het Verenigd Koninkrijk te sluiten.”

Waar zijn kansen?

Dankzij al deze ontwikkelingen is het volgens De Wijk moeilijker dan ooit te voorspellen hoe de wereldhandel er eind 2020 bij zal staan. “Wat we nu zien, is een groeiende tendens naar meer nationalisme en in het kielzog daarvan protectionisme. Het principe van ‘voor wat, hoort wat’ en de opkomst van het mercantilisme, waarbij de staat zich steeds meer met de economie gaat bemoeien. Al deze ontwikkelingen zijn niet goed voor de wereldhandel.”

Als voorbeeld noemt De Wijk China, waar economie volgens hem in belangrijke mate politiek is. “Maar ook andere landen zitten op dit pad en je ziet nu al dat bedrijven daar steeds vaker de dupe van zijn. Zoals ASML, waarbij de VS grote druk op Nederland uitoefent om de door de Chinezen gewenste machines niet te leveren. Als ondernemer word je zo de speelbal van geopolitieke belangen. Dit zal zeker ook merkbaar worden tijdens de onderhandelingen over de nieuwe relatie tussen de EU en het VK. Dat wordt een politiek spel, dat niet in het voordeel zal zijn van ondernemers.”

Ondernemers zullen hun bedrijfsvoering dan ook moeten aanpassen aan de nieuwe tijd. Rob Zomer: “Want het is natuurlijk niet zo, dat door alle bovengeschetste zaken de wereldhandel compleet op z’n retour is en bedrijfsresultaten dramatisch terugvallen. Er zijn gelukkig genoeg bedrijven die hun bedrijfsvoering agile aanpassen aan de veranderende omstandigheden. Hoe doen die bedrijven dat? Waar zijn kansen? Waar zitten de risico’s en hoe ga je daar mee om? Als je dat wilt weten, kun je Trends in Export niet missen!”

Onderzoek én evenement

Trends in Export is een gezamenlijk initiatief van Atradius en evofenedex, dat zij sinds 1998 jaarlijks organiseren. De basis is een onderzoek onder ruim 4.000 Nederlandse exporteurs. De resultaten hiervan worden gepresenteerd tijdens een groots evenement. Als exporteur kun je hier kennis en inspiratie opdoen en netwerken.

Dit jaar brengt het onderzoek voor de 22e keer de trends, ontwikkelingen en verwachtingen van de exporteurs in kaart. De deelnemers worden ieder jaar specifiek gevraagd naar hun groeiverwachting voor het komende jaar. Daarbij blijkt ieder jaar opnieuw dat de ‘voorspellingen’ die de exporteurs doen, zo goed uitkomen dat het onderzoek steeds meer beschouwd wordt als een betrouwbare barometer voor het Nederlandse exportklimaat.

Onze ledenadviseur Alice
Contact

Vragen over internationaal ondernemen?

Alice en de andere ledenadviseurs helpen je graag verder