18-01-2011  De Zweedse Volvo Group gaat internationaal zijn truckmerken Renault en Volvo een ander profiel geven en integreert de Nederlandse dealernetwerken. Gisteren gaven Benelux-directeur Peter Himpe en Nederland-directeur Wabe van Solkema inzicht in de veranderingen.

Wereldmarkt

Duidelijk is dat de groep internationaal voorbij is gestreefd door Chinese vrachtautobouwers, die daardoor op de wereldranglijst tussen Daimler en Volvo zijn gekomen. Volvo wil met zijn vijf merken (waaronder Mack in de VS) terugvechten en gaat daarvoor zijn merken opnieuw positioneren. Volvo is in die opzet het ‘high end’-merk en Renault zal naar Europese begrippen meer een ‘basic’ image krijgen.

Nederland

In Nederland zullen de dealernetwerken van beide merken in elkaar schuiven. Daardoor ontstaat in een aantal regio’s doublure en zullen servicecentra worden opgeheven. Van de huidige 76 vestigingen van Renault en Volvo zullen er ongeveer 20 sluiten.

Paar jaar

De integratie van de twee netwerken moet de komende twee jaar zijn beslag krijgen. Voor aanpassingen in het merkenbeleid is een langere tijd uitgetrokken.

Renault is als truckmerk sinds 2001 onderdeel van de Volvo Group.