Turbulente tijden in IATA-land

“De eisen bij sectie 1B zijn een stuk strenger”

Bedrijfsadviseurs Dana Butter en Belinda de Vries bezoeken jaarlijks tientallen bedrijven om advies te geven over de opslag en vervoer van gevaarlijke stoffen. In deze dB-zinnen - dB is een term die staat voor de geluidsnorm die bij een hoge hoeveelheid schadelijk kan zijn en toevallig ook voor Dana en Belinda - vertellen de twee om beurten over wat zij zoal meemaken. Dit keer Belinda de Vries.

Nu het einde van 2021 nadert, maken steeds meer instanties hun wijzigingen voor 2022 bekend. Ik wil er één voorbeeld uitlichten en dat zijn de veranderende regels rondom luchtvracht. De International Air Transport Association (IATA) stelt die jaarlijks vast en voor de 63e keer publiceerde ze de regels voor het nieuwe jaar. Afgelopen jaar waren er geen noemenswaardige wijzigingen voor batterijen. Maar in 2022 komt er heel wat op ons af, want voor het vervoeren van gevaarlijke stoffen, en dan vooral van lithiumbatterijen, gaat er best wel wat veranderen.

Voor het vervoeren van lithiumbatterijen over de weg en zee zijn er bijzondere bepalingen van kracht en die zijn vrij helder. Bij luchtvracht wordt er ook gekeken naar de energiedichtheid van een batterij. Daarbij wordt er een onderscheid gemaakt tussen drie secties: 1A, 1B en II, waarvan de laatste het soepelst is. Bedrijven die gebruikmaken van sectie II moeten opletten, want deze gaat voor het vervoer van losse batterijen vervallen per 1 januari 2022. Omdat dit een ingrijpende wijziging is, geeft IATA bedrijven tot en met 31 maart 2022 respijt, maar daarna is het voorbij. Wie veel gebruikmaakt van sectie II, moet zich dus goed op de wijzigingen voorbereiden. Als bedrijf krijg je dan te maken met de eisen van sectie 1B en die zijn strenger. Op onze website en in het volgende magazine hoop ik hier meer over te kunnen vertellen.

Maar dat is nog niet alles voor bedrijven die veel gebruikmaken van luchtvrachtvervoer. Ook de IATA-opleidingen liggen onder een vergrootglas. Vanaf 2023 moeten de bedrijven per functie beschrijven wat de taken van een medewerker zijn. Aan hem (haar) moet gericht training worden gegeven, het zogenoemde competentiegericht werken. Hoe dat eruit gaat zien, is nog onderwerp van discussie. Samen met andere belanghebbenden zitten wij met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en de Inspectie Leefomgeving en Transport aan tafel om daarover te praten. 

Wel is het al duidelijk dat de benodigde score voor de toets omhooggaat van zeventig naar tachtig procent. Daarnaast moet de werknemer een assessment ondergaan om te checken of hij voldoet aan de gevraagde competenties op de werkplek. Het jaar 2022 wordt dus een belangrijk jaar voor bedrijven, want zij moeten al die profielen gaan opstellen. evofenedex gaat haar leden daarbij helpen. Ook passen we onze trainingen aan, zodat de medewerkers van onze leden in 2023 er helemaal klaar voor zijn. Wordt vervolgd. 

Blijf op de hoogte

Heb je vragen over de opslag, het vervoeren of het werken met lithiumbatterijen? Onze bedrijfsadviseurs staan dagelijks voor je klaar. Neem telefonisch contact op via 079 3467 346 of mail naar bedrijfsadvies@evofenedex.nl. 

Onze ledenadviseur Marjolein
Contact

Vragen over gevaarlijke stoffen?

Marjolein en de andere ledenadviseurs helpen je graag verder