Zoetermeer, 30 mei 2012

PVV trekt steun Blankenburgtunnel (NWO) bij Rotterdam in

De Kamercommissie Infrastructuur en Milieu heeft vandaag besloten om de Nieuwe Westelijke Oeververbinding (NWO) bij Rotterdam controversieel te verklaren. Transport en Logistiek Nederland (TLN) en verladersorganisatie EVO zijn teleurgesteld over dit besluit. Hiermee wordt de structurele aanpak van de filedruk in de regio Rotterdam in de vertraging gegooid. Goed nieuws is dat de voorbereidingen voor de doortrekking van de A15 bij Arnhem waarschijnlijk wel kunnenblijvendoorgaan.


Blankenburgtunnel

Na het laatste Kameroverleg over de nieuwe oeververbinding bij Rotterdam, bestond er met de steun van de PVV een meerderheid in de Tweede Kamer voor de aanleg van de Blankenburgtunnel. Nu de PVV vandaag deze steun heeft ingetrokken en ook een aantal andere politieke partijen hun steun niet willen geven, wordt deze Kabinetsperiode niet meer over de Nieuwe Westelijke Oeververbinding gesproken. TLN en EVO vinden de keuze van de Kamer zeer spijtig. De tunnel is cruciaal om de groeiende verkeersstromen in en rondom Rotterdam op te vangen. Nu wordt het pas op zijn vroegst volgend jaar als we weer opnieuw over de tunnel gaan praten. ‘Zeer onverstandig en niet in het belang van de regio Rotterdam en Nederland’, aldus TLN en EVO. 

A15

Tot vreugde van TLN en EVO kunnen de voorbereidingen voor het doortrekken van de A15 bij Arnhem vooralsnog wel doorgaan. De verbinding is cruciaal voor het internationaal vrachtverkeer en voor het oplossen van de verkeersproblemen in de regio Arnhem/Nijmegen. Het geplande overleg in de Tweede Kamer over de A15 gaat op 31 mei gewoon door. TLN en EVO hopen op snelle definitieve besluitvorming.

A13/A16, A27 en Ring Utrecht

Onduidelijk is wat de Kamer besluit over andere lopende projecten zoals de A13/A16 en de A27 Ring Utrecht. Deze projecten zijn niet controversieel verklaard, maar wel eist een meerderheid van de Tweede Kamer een brief van de minister waarin zij aangeeft geen ‘onomkeerbare stappen op deze trajecten te nemen.’ Of deze wens van de Kamer ook vertraging zal opleveren is nog niet helder omdat de besluitvorming over deze projecten zich vooralsnog in een voorbereidende fase bevinden. Vertraging bij de aanpak van deze wegen is voor TLN en EVO geen optie. TLN en EVO: “Laten we niet vergeten dat de aanleg van infrastructuur niet alleen van belang is voor de aanpak van de files, maar ook veel werkgelegenheid creëert. En dat kunnen we hard gebruiken in deze economisch barre tijden.”