07-11-2013  Het uitbreiden van de zogenoemde Roder Loper door het centrum van Amsterdam zet het ondernemingsklimaat van de hoofdstad onder druk. Dat stellen EVO en TLN vandaag in reactie op een nieuw bestemmingsplan dat bovendien is gebaseerd op verkeerde cijfers.

Entree

De Rode Loper moet de nieuwe ‘entree’ van Amsterdam worden. De Loper gaat van het centraal station het centrum van de stad in. Een nieuw bestemmingsplan breidt de Loper uit naar de Prins Hendrikkade tussen Droogbak en Oudezijds Kolk.

Ondernemers

Volgens EVO en TLN jaagt het nieuwe bestemmingsplan het bedrijfsleven onnodig op kosten, omdat het goederenvervoer vertraging oploopt. Omrijden via de door de gemeente voorgestelde route, via de zogenoemde Stadshartlus, kost bedrijven namelijk twintig minuten per rit. Omdat ieder jaar duizenden vrachtwagens het centrum van Amsterdam aandoen, lopen de kosten voor het bedrijfsleven op tot liefst vier miljoen euro per jaar.

Bevoorrading

Eerder dit jaar berekende EVO al dat het bevoorraden van winkels in de Nederlandse binnensteden het bedrijfsleven, door allerlei verschillende regels, jaarlijks 500 miljoen euro kost.

Luchtkwaliteit

Volgens de gemeente Amsterdam heeft het nieuwe bestemmingsplan geen negatief effect op de luchtkwaliteit. EVO en TLN stellen echter dat dit niet klopt, omdat de gemeente een rekenmodel gebruikt met cijfers van de luchtkwaliteit in de avondspits. Dit model is volgens EVO en TLN niet representatief voor het vrachtverkeer in Amsterdam. Het vrachtverkeer is namelijk door regelgeving gebonden om in de ochtend te leveren en rijden daardoor niet of nauwelijks in de avondspits.