06-04-2016  Vanmiddag vindt op de Maasvlakte de ‘European Truck Platooning Challenge 2016’ plaats. Aan deze grote proef met virtueel gekoppelde vrachtauto's doen trucks van vele merken mee. De demonstratie wordt gehouden aan de vooravond van de bijeenkomst van EU-transportministers, volgende week.

Op weg

Het wordt een grootschalig internationaal evenement. MAN meldde gisteren dat een ‘konvooi’ van twee trekkers met deels geladen opleggers op weg is gegaan vanuit Karlsfeld bij München. Uit Stuttgart vertrok een konvooi van 3 Actrossen van Mercedes-Benz en uit Westerlo in België is de EcoTwin-combinatie van DAF naar Rotterdam op weg gegaan. Volvo Trucks liet weten met 3 FH's deel te nemen.

Slipstream rijden

De gezamenlijke presentatie van overheid en bedrijfsautomerken moet de mogelijkheden onder de aandacht brengen van platooning om CO2-emissies te beperken door ‘slipstreamen’ toe te passen. Door een virtuele trekhaak bepaalt de eerste auto de snelheid en besturing van de volgers. Technisch kan de onderlinge afstand tussen de voertuigen minder dan 15 meter zijn, ongeveer een halve seconde rijtijd. ‘Slipstream rijden’ op deze wijze maakt een brandstofbesparing tot 10 procent mogelijk, afhankelijk van het voertuigtype en de lengte van het konvooi.

Doorstroming en veiligheid

Platooning kan de doorstroming en veiligheid op snelwegen verbeteren door het werk van bestuurders met behulp van elektronische systemen en sensoren te ontlasten. Specialisten beweren dat 90 procent van alle verkeersongevallen is te wijten aan menselijk falen, waarbij ‘aanrijdingen in lengterichting’ zoals kop-staartbotsingen bij vrachtvervoer het leeuwendeel van die aanrijdingen voor hun rekening nemen.

Personenauto's

De demonstratie op de Maasvlakte is er één in een reeks die de Nederlandse overheid samen met de autoindustrie opzet als onderdeel van het EU-voorzitterschap. De komende dagen zijn er ook demonstraties met personenauto’s.