13-05-2013  In 93 tot 95 procent van de gevallen worden goederen volgens afspraak geleverd, maar in 5 tot 7 procent van de gevallen gaat het mis. Door gebrekkige communicatie of informatie komen goederen geregeld als onbestelbaar retour. Dit blijkt uit onderzoek van TNO in opdracht van EVO, TLN en Beurtvaartadres.

Oorzaken

TNO heeft onderzoek gedaan naar de oorzaken van de zogenoemde ‘afleverdiscrepanties’ en constateerde dat 94 procent van alle respondenten dit probleem herkent. Belangrijke oorzaken zijn bijvoorbeeld het ontbreken van juiste adresgegevens of het feit dat de ontvanger nog niet gereed was op het moment van levering. Ook onbekendheid met de venstertijden en het ontbreken van een losadres worden genoemd als oorzaken voor afleverproblemen.

Ruimere planning

In verreweg de meeste gevallen gaat de levering van goederen echter volgens plan. Volgens TNO heeft bijna iedere professionele organisatie het probleem ‘weggemanaged’ door bijvoorbeeld ruimte in de planning in te bouwen of voorafgaand aan de aflevering telefonisch of per mail het juiste adres te controleren.

Rapport

Het onderzoeksrapport over afleverdiscrepanties is vandaag door Michiel Jak (TNO) overhandigd aan Machiel van der Kuijl (EVO), Peter Sierat (TLN) en René Bruijne (Beurtvaartadres).