Veel voorkomende vragen rondom luchtvracht

Als luchtvracht niet afkomstig is van een Bekende Afzender, dan kan dit extra tijd en kosten met zich meenemen.

Onze afdeling ledenservice krijgt geregeld vragen over luchtvracht. Een veelvoorkomend onderwerp is Known Consignor, oftewel Bekende Afzender. Wanneer de vracht niet afkomstig is van een Erkend Agent kan de lading aan een beveiligingsonderzoek worden onderworpen. Dit brengt extra tijd en kosten met zich mee. We behandelen hieronder drie ledenvragen over luchtvracht.

VOG en volgen van luchtvrachtopleiding

Q: “Wij zijn als bedrijf Bekende Afzender voor luchtvracht. De aanvraag voor een VOG (Verklaring Omtrent Gedrag) is gedaan, maar nog niet binnen voor een van mijn medewerkers. Mag de medewerker wel al deelnemen aan de cursus?”

A: “Nee, het is verplicht in het bezit te zijn van een geldige VOG, voordat de cursist deelneemt aan een van de security trainingen. De EU-regelgeving geeft aan dat er elke drie jaar opnieuw een controle dient plaats te vinden. Dat houdt dus in dat je elke drie jaar een nieuwe VOG moet aanvragen.

AEO en Bekende Afzender luchtvracht

Q: “Wij hebben als bedrijf een AEO-vergunning. Voldoe ik dan aan de normen van Bekende Afzender voor de luchtvracht?”

A: “De eisen aan Bekende Afzender is op een aantal terreinen strenger dan dat van de AEO, maar de twee regimes zijn wel op elkaar afgestemd. Wie AEO Safety of Full gecertificeerd is zal weinig moeite hebben om ook Bekende Afzender te verwerven. Soms neemt de Koninklijke Marechaussee, die de erkenning afgeeft, de AEO-erkenning over als audit.

De eisen in het AEO-selfassessment verschillen per onderneming. De hoogte van de eisen hangen o.a. af van de soort onderneming, het soort goederen en het daarbij horende risico. De luchtvrachtbeveiligingseisen zijn zo specifiek dat deze vaak niet worden meegenomen tijdens een AEO-onderzoek. Hierdoor wordt niet automatisch aan beide eisen voldaan. Kijk verder ook naar de uitvoeringsverordening (EU) 2015/1998.

Inzet vakantiekracht bij luchtvracht

Q: “Is het toegestaan om tijdelijke medewerkers in aanraking te laten komen met luchtvracht, als zij op korte termijn op cursus gaan?”

A: “Helaas is het niet toegestaan personeel, tijdelijk of niet, in aanraking te laten komen met identificeerbare luchtvracht. Bij controle dien je aan te tonen dat al het personeel, dat in aanraking komt met identificeerbare luchtvrachtgoederen, of de documentenstromen mbt luchtvracht, gescreend is (achtergrondonderzoek) en gecertificeerd is door het succesvol afronden van een erkende training luchtvracht.”


Heb je vragen omtrent luchtvracht? Onze ledenadviseurs staan voor je klaar om je persoonlijk advies te geven via 079 34 67 346.

Onze adviseur Mark
Contact

Vragen over vervoer?

Mark en de andere ledenadviseurs helpen je graag verder