Brexit: Hoe zit het met Noord-Ierland en een douanenummer?

Leestijd 2 minuten

23-07-2020  Nederlandse ondernemers hebben nog veel vragen over de aanstaande brexit. Het door evofenedex opgezette Brexit-spreekuur is de afgelopen weken drukbezocht. Ondernemers kunnen daar terecht voor vragen en advies over hoe ze straks kunnen handelen met het Verenigd Koninkrijk (VK). Met nog vijf maanden te gaan dringt de tijd voor bedrijven die zakendoen met het VK.

 

Vanaf 1 januari valt het VK niet meer onder de handelsafspraken die gelden binnen de Europese Unie. De overgangsperiode is dan afgelopen. Dat zorgt bij veel ondernemers voor vragen, merkt Rob Zomer, manager internationaal ondernemen van evofenedex. “Bijvoorbeeld over de status van Noord-Ierland. Dat wordt na 1 januari feitelijk als Europese Unie beschouwd, inclusief een eigen landcode. Maar hoe het dan precies gaat werken aan de grens is nog onduidelijk. Komen controles en zo ja, hoe? Fysiek of niet-fysiek? Voor Wales en Schotland is dat inmiddels duidelijk, maar we wachten nog op meer informatie over Noord-Ierland. Hoe de EU dit wil aanpakken is inmiddels duidelijk. We wachten nog op meer informatie handel vanuit de Britse overheid, dit wordt eind deze maand verwacht.”

Brief van douane

Een ander punt waarover veel vragen over binnenkomen zijn de douaneformaliteiten die moeten gaan plaatsvinden. “We weten uit onderzoek dat 60 procent van de bedrijven voorbereidingen heeft getroffen voor de brexit, maar 40 procent nog niet”, aldus Zomer. “Ruim 50.000 bedrijven die handelen met het VK krijgen binnenkort een brief van de Douane. Want zonder douanenummer kun je na 1 januari geen handel meer drijven met het VK. Wat je daarnaast moet doen, wel of geen voorraad aanleggen in het VK bijvoorbeeld, verschilt per bedrijf. Wij kunnen helpen bij het zoeken naar een oplossing.”

Daarnaast gaan veel vragen over het vrachtverkeer na 1 januari. “We krijgen veel vragen of het vanaf 1 januari nog mogelijk is om met een Nederlands kenteken het VK binnen te rijden”, vertelt Zomer. “Daar is nog geen duidelijk antwoord op te geven. Als er geen akkoord is kan er niet meer worden gereden met de Eurovergunning. In dat geval moet er een zogenoemde CEMT-vergunning worden aangevraagd, want die dekt het vervoer in het VK wel. Echter CEMT vergunningen zijn maar beperkt beschikbaar (circa 1.730) en dan is afwachten of ‘jouw vaste vervoerder’ voor een CEMT-vergunning in aanmerking komt. Zomer: "Krijgt iemand deze niet, dan is het vervoer op het VK niet meer mogelijk.” Voor het eigen vervoer geldt deze CEMT verplichting overigens niet."

 

Beluister hier het interview met Rob Zomer over het Brexit-spreekuur op BNR.

Klik hier voor meer informatie over het Brexit-spreekuur.

Peter
Contact

Vragen over de brexit?

Peter helpt je graag verder