Veilig hulpgoederen vervoeren

In sommige gevallen geldt voor een deel van de regels een vrijstelling

04-05-2022  Bedrijfsadviseurs Dana Butter en Belinda de Vries bezoeken jaarlijks tientallen bedrijven om advies te geven over de opslag en vervoer van gevaarlijke stoffen. In deze dB-zinnen - dB is een term die staat voor de geluidsnorm die bij een hoge hoeveelheid schadelijk kan zijn en toevallig ook voor Dana en Belinda - vertellen de twee om beurten over wat zij zoal meemaken. Dit keer Dana Butter.

De oorlog in Oekraïne raakt iedereen. Vol verbazing kijk ik naar wat er gaande is en hoeveel leed er wordt aangericht in een land dat niet eens zo ver van Nederland ligt. Om mij heen hoor ik van alles. Mensen die vluchtelingen in hun huis opnemen of een inzamelingsactie starten om spullen richting Polen en Oekraïne te sturen.

Hulptransporten

Ook in mijn werk komt de oorlog voorbij. Organisatoren van hulptransporten willen weten waaraan ze moeten voldoen voordat ze een vrachtauto laten rijden naar de plaats van bestemming. Natuurlijk is er sprake van een noodsituatie en zijn autoriteiten begripvol, maar rijden met gevaarlijke stoffen is niet zonder risico. Want in de vrachtauto’s zitten niet alleen kleding en voedsel, maar ook zaken als accu’s, aanstekers en brandstoftankjes. Dit zijn goederen die onder de regelgeving vallen voor het vervoer van gevaarlijke stoffen, het ADR.

Strikte regels

Wie hulpgoederen vervoert waar gevaarlijke stoffen tussen zitten, moet dus aan het ADR voldoen. Er gelden dan strikte regels. Zo hoort er een ADR-gecertificeerde chauffeur achter het stuur te zitten en moeten de juiste papieren aanwezig zijn. Ondanks dat het hier om een noodgeval gaat, heeft de Inspectie Leefomgeving en Transport laten weten dat de uitzondering voor noodsituaties die het ADR kent (1.1.3.1.e) niet van toepassing is. Er moet dus aan de ADR-regels worden voldaan. Toch zijn er wel wat mogelijkheden. In sommige gevallen geldt voor een deel van de regels een vrijstelling.

Kleine hoeveelheden

Wie zeer kleine hoeveelheden vervoert en voldoet aan een aantal voorwaarden, hoeft niet altijd volledig aan de ADR-regels te voldoen. Diegene kan misschien gebruikmaken van een vrijstelling of bijzondere bepaling. Een voorbeeld: om een stof als gelimiteerde hoeveelheid te mogen vervoeren, moet de stof in één of meerdere binnenverpakkingen zitten. Daaromheen moet een geschikte buitenverpakking zitten. Daarnaast moet een buitenverpakking met gelimiteerde hoeveelheden als zodanig zijn gekenmerkt.

Verder is er de 1000-puntenregeling, waarmee je bij het vervoer van een beperkte hoeveelheid van een gevaarlijke stof gedeeltelijke vrijstelling kunt krijgen. Een aantal eisen uit het ADR vervallen dan. Wel geldt dit alleen voor stukgoed. Let verder op, want chauffeurs moeten te allen tijde een ADR-training hebben gevolgd. Vergeet ook de voertuiguitrusting niet. Zo hoort er een brandblusser in het voertuig aanwezig te zijn.

Meer weten?

Nog twijfel over een transport? Neem dan gerust contact op met evofenedex en stel je vragen aan mij of mijn collega’s of lees de actuele informatie over Oekraïne.

Dit artikel is eerder gepubliceerd in evofenedex magazine

Onze ledenadviseur Marjolein
Contact

Vragen over gevaarlijke stoffen?

Marjolein en de andere ledenadviseurs helpen je graag verder