Veiligheidsadviseur: zelf doen of uitbesteden?

Vraag de leidraad aan

“Nee hoor, wij werken niet met gevaarlijke stoffen”, horen onze adviseurs regelmatig tijdens bedrijfsbezoeken. Tijdens een ronde door het magazijn blijkt dan dat er wel degelijk gevaarlijke stoffen in het pand opgeslagen staan. Bedrijven beseffen vaak niet dat ze met gevaarlijke stoffen werken. Terwijl voor veel van deze stoffen hele specifieke regels en verplichtingen gelden.

Verplichting

Vervoer, laad of los je gevaarlijke stoffen via de weg, het spoor of binnenvaart? Of verpak je gevaarlijke stoffen en val je niet onder een vrijstelling? Dan ben je verplicht om een veiligheidsadviseur in dienst te hebben. Dit roept vaak veel vragen op: “Hoe kan ik dan het beste voldoen aan de wet? Ben ik dan ook verplicht om meer mensen te gaan opleiden, of kan ik die kennis ook inhuren?”

Voorbeeld 1

Bij een klein bedrijf kan een veiligheidsadviseur noodzakelijk zijn. Maar als de werkzaamheden met gevaarlijke stoffen eenvoudig te monitoren zijn, is het vaak al voldoende om zelf een medewerker op te leiden.

Voorbeeld 2

De gevaarlijke stoffen werkzaamheden binnen een bedrijf zijn zodanig complex geworden - en onderhevig aan diverse soorten wetgeving - dat het bijhouden van de juiste expertise door de eigen veiligheidsadviseur te veel werk vergt. Dan is het de tijd om te gaan uitbesteden.

Zelf doen of uitbesteden?

Om je te helpen bij het maken van de juiste keuze hebben we de leidraad 'Veiligheidsadviseur: zelf doen of uitbesteden' geschreven. In deze leidraad nemen wij de belangrijkste overwegingen voor het opleiden of inhuren van een veiligheidsadviseur stap voor stap door. Met de leidraad kun je een betere analyse maken van je eigen bedrijfsvoering.

Onze ledenadviseur Marjolein
Contact

Vragen over gevaarlijke stoffen?

Marjolein en de andere ledenadviseurs helpen je graag verder