09-12-2013  Weggebruikers kunnen vanaf zondagochtend 15 december vanaf het knooppunt Beneluxplein bij Hoogvliet rijden tot aan het knooppunt Vaanplein over een nieuwe hoofd- en parallelrijbaan. De scheiding van doorgaand verkeer en bestemmingsverkeer via een hoofd- en parallelrijbaan zorgt voor een betere doorstroming op de A15 door minder in- en uitvoegen. Dit meldt Rijkswaterstaat.

Afrondende werkzaamheden

Voorafgaand aan de ingebruikname van het nieuwe wegdeel vinden er van vrijdag 14 december tot en met zondagochtend 15 december verschillende werkzaamheden en afsluitingen plaats tussen Hoogvliet/Aveling en knooppunt Vaanplein. Weggebruikers moeten rekening houden met een langere reistijd, extra drukte en omleidingsroutes.

Nieuwe situatie:

  • De hoofdrijbaan richting Vaanplein bestaat vanaf Hoogvliet (toerit 17) uit drie rijstroken.
  • De parallelrijbaan heeft vanaf verzorgingsplaats Portland drie rijstroken.
  • Na Portland komen de hoofdrijbaan en parallelrijbaan samen op een weefvak. Verkeer kan hier wisselen tussen de A15 en A29 of tussen hoofd- en parallelrijbaan.
  • Toerit 18 Heijplaat/Waalhaven (Reeweg) richting Vaanplein is aangesloten op de parallelrijbaan richting Vaanplein.
  • De afritten Heijplaat, Charlois en Rhoon (afrit 18 + 19) worden ook weer aangegeven op de bebording voor verkeer dat uit de Botlek komt.
  • De boog waarmee de A4 op de A15 aansluit, krijgt een extra rijstrook.

Verbreding A15

De A15 tussen de Maasvlakte en het Vaanplein wordt tot eind 2015 aangepakt om de doorstroming te verbeteren en de veiligheid te optimaliseren. In totaal komt er 85 km extra rijstrooklengte bij en wordt er een nieuwe bredere en hogere Botlekbrug gebouwd.