‘Verbreding A1 Apeldoorn-Twente lang gekoesterde wens'

Belangrijke snelweg tussen Apeldoor en Twente binnen nu en zes jaar voorzien van extra rijbanen

13-03-2019  Het verbreden van de A1 tussen Apeldoorn en Twente is een zegen voor het bedrijfsleven. Veel bedrijven in de regio zijn voor hun aan- en afvoer van goederen en het woon-werkverkeer van hun medewerkers aangewezen op deze snelweg. Onze vereniging ziet dan ook een lang gekoesterde wens in vervulling gaan.

Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) verrichte samen met regionale bestuurders woensdag de starthandeling, waarbij zij aankondigde de werkzaamheden te versnellen. Daardoor is de A1 niet zoals eerder gecommuniceerd in 2028 klaar, maar al in 2025. En dat is goed nieuws, want het is immers de belangrijkste verbinding tussen de regio’s Twente, Deventer/Apeldoorn, de Veluwe en de Randstad.

Files kosten geld

Erik de Gilde, voorzitter van onze regioraad Oost, verwacht dat de verbreding van de A1 leidt tot een veel betere doorstroming van verkeer en veel minder ongelukken. “Als er op de A1 files staan, staan er veel goederen in de file. Dat kost het bedrijfsleven veel geld. Daarom ook zijn wij erg blij met het nieuws dat minister Van Nieuwenhuizen de planning van fase twee naar voren haalt waardoor het totale project 3 jaar eerder klaar is.”

De A1 fungeert als economische slagader voor grote delen van Oost-Nederland. Alternatieve verbindingen vanuit Twente en de regio Deventer/Salland zijn er niet. Dit komt ook omdat de A1 voor deze regio’s de enige hoogwaardige verbinding is die de IJssel kruist. Het percentage vrachtauto’s dat van deze verbinding gebruik maakt, is met 20 tot 24 procent heel hoog in vergelijking met andere snelwegen. Ook voor internationaal verkeer, zoals exporteurs van bloemen en planten uit West-Nederland op weg naar het Duitse achterland en verder, is de A1 belangrijk. Bouw- en installatiebedrijven die vanuit Twente iedere dag naar het westen rijden, profiteren ook flink van de verbreding.

Schade van 7,6 miljoen euro

De files op de A1 behoren al jaren tot de duurste files van het land. De economische schade voor de bedrijven is de laatste jaren fors toegenomen. Zo stegen de directe filekosten op de A1 in 2017 ten opzichte van 2016 met 68 procent. Tussen knooppunt Beekbergen en knooppunt Azelo bedroeg de schade voor het goederenvervoer 7,6 miljoen euro in 2017. Dit is alleen nog maar de directe schade: het tijdverlies voor de chauffeur en de extra brandstofkosten. De indirecte kosten, zoals het nee moeten verkopen in winkels, vertraging in het bedrijfsproces omdat de goederen er niet zijn en extra loonkosten voor monteurs, zijn nog veel hoger.

De A1 wordt tussen Apeldoorn en Twente in de periode tot 2025 in twee fases verbreedt met een rijstrook in beide richtingen. Het Rijk en de provincies Overijssel, Gelderland en de regio investeren ruim 400 miljoen in de verbreding. In 2019 en 2020 vinden de werkzaamheden plaats voor fase 1. Deze starten in maart 2019.

 

Onze bedrijfsjurist Peter
Contact

Advies nodig of vragen?

Peter en de andere bedrijfsjuristen helpen je graag verder