06-06-2017  Het verbreken van de banden met Qatar door Saudi Arabië, de Verenigde Arabische Emiraten, Egypte, Bahrain en Jemen heeft grote gevolgen voor met name de luchtvaart en de logistieke positie van het land.

Alle vluchten gestaakt

Alle vluchten tussen Qatar en eerdergenoemde landen zijn gestaakt. Ook is de enige landgrens van Qatar met Saudi Arabië gesloten. Verder hebben onder andere Saudi Arabië en Bahrain het luchtruim gesloten voor Qatar Airways. Scheepvaart tussen Qatar en deze landen is ook niet mogelijk. Het is onbekend hoe lang deze blokkades in stand blijven.

Logistieke hub

De gevolgen voor de luchtvaart en de logistieke positie van Qatar in het Midden-Oosten zijn groot. Vluchten van Qatar Airways richting Europa moeten nu omvliegen via Iran en Turkije. Dat leidt tot extra vliegtijd. Bovendien kan de luchthaven van Doha niet meer worden gebruikt als hub voor verdere bevoorrading van het Midden-Oosten. Ook scheepvaart tussen Qatar en de andere landen is gestaakt.

Gevolgen Nederlandse bedrijven

De gevolgen voor Nederlandse bedrijven in de regio kunnen merkbaar zijn. Vooral bedrijven actief in Qatar in de gas-, pharma-, bloemen en voedingssector zullen de gevolgen merken: van langere vliegtijden tot het overboeken van luchtvracht via andere luchtvaartmaatschappijen in de regio. Qatar is sterk afhankelijk van de import van voedselproducten, zo’n tachtig procent wordt geïmporteerd. De gesloten landgrens zal mogelijk leiden tot een toename van de import van met name voedsel- en pharmaproducten via luchtvracht.

Zeevracht Qatar in de problemen

Rederij Maersk Line heeft aangegeven dat zij geen containers in of uit de haven Jebel Ali (VAE) kunnen krijgen met bestemming Qatar. Dit is een zorgelijke ontwikkeling omdat Jebel Ali een belangrijke feeder haven is voor Qatar vanwege het lage water in de Qatarese havens. Grote containerschepen laden daarom uit bij Jebel Ali.Vervolgens worden de containers met kleinere schepen naar Qatar overgevaren. Dit is nu niet meer mogelijk. 

Omvliegen voor bloemen

Qatar Airways is ook een belangrijke luchtvrachtvervoerder van bloemen uit Ethiopië naar Schiphol. Doordat het luchtruim van Saudi Arabië en Egypte gesloten is voor Qatar Airways én in Irak, Syrië en Libië no-fly zijn opgelegd, moet er op de lijn Amsterdam – Doha – Addis Abeba – Amsterdam het nodige worden omgevlogen. Dit zorgt voor extra reistijd en extra (kerosine)kosten.