Verduurzamingsslag luchtvracht wordt gemaakt

Uitwijken naar spoor of zeevaart gaat maar beperkt op

16-11-2018  Met het inzetten van bio- en synthetische kerosine, het gebruik van nieuwere vrachtvliegtuigen en het optimaliseren van de luchtvrachtketen kan er een belangrijke verduurzamingsslag in de luchtvracht worden gemaakt. Dat bepleitte onze algemeen directeur Machiel van der Kuijl donderdag tijden een rondetafelgesprek in de Tweede Kamer over de verduurzaming van de luchtvaart.

Onze vereniging was uitgenodigd om haar visie te geven op welke manier handels- en productiebedrijven een bijdrage kunnen leveren aan de verduurzamingsslag. Ook gebruikers van luchtvracht zien het maatschappelijke belang om de luchtvracht duurzamer te maken.

Noodzaak

Tijdens het gesprek toonde Van der Kuijl ook helder de noodzaak van luchtvaart aan. “Zo’n 35 procent van de totale waarde van vervoerde goederen wordt per luchtvracht vervoerd, maar die vertegenwoordigt slechts 1 procent van het volume. Luchtvracht bevat dus vooral kennis- en arbeidsintensieve goederen.” De suggestie dat luchtvracht wel kan uitwijken naar het spoor of de zeevaart gaat maar ten dele op. “Het is slecht in beperkte mate een alternatief.”

Beladingsgraad

SP-Kamerlid Cem Lacin wilde weten hoe handels- en productiebedrijven sturen op het verminderen van het gebruik van oude vrachttoestellen. Volgens Van der Kuijl gaat steeds meer vracht mee met passagierstoestellen, worden de beladingsgraden van de toestellen verhoogd en kiezen steeds meer vrachtmaatschappijen voor schonere en nieuwere vrachttoestellen.  

Onze adviseur Mark
Contact

Vragen over vervoer?

Mark en de andere ledenadviseurs helpen je graag verder