Vergroot de klantwaarde door digitalisering in het magazijn

Alleen softwarepakket aanschaffen niet genoeg

21-05-2021  Wie wil digitaliseren, moet het roer op vele fronten omgooien. Het vergt een andere bedrijfsstrategie om de eerste stappen te zetten, waar iedereen binnen en buiten de organisatie in mee moet gaan. Bovendien moet de klantwaarde vergroot worden. Dat is de conclusie die enkele experts op het gebied van digitalisering trokken in de Week van de Digitalisering.

Is het nodig om een magazijn te digitaliseren? En welke voordelen zijn ermee te behalen? In de Week van de Digitalisering, half april, probeerden deskundigen van evofenedex, Beurtvaartadres en een aantal bedrijven die zich bezighouden met logistiek om op die vragen een antwoord te vinden. Dit zijn hun conclusies:

  • Betrouwbaarheid vergroten

    Wie de betrouwbaarheid van het magazijnproces wil vergroten, ontkomt niet aan digitaliseren. Vele bedrijven hebben al een warehousemanagementsysteem (wms) en een enterprise resource planningssysteem (erp). Maar als een ondernemer echt op tijd wil leveren en precies wil weten hoe het zit met de juiste aantallen van de artikelen, is digitalisering wat betreft locatie- en voorraadbeheer nodig. Ook kunnen scanning en voice niet zonder duidelijke digitale aansturing.

  • Efficiënter werken

    Logistiek draait om efficiëntie, en daar helpt digitalisering van een magazijn bij. Als een bedrijf zelf de slimste orderverzamelmethode moet bedenken, is dat best lastig. Want hoe loopt een medewerker het efficiëntst door de gangen? Met een beetje wiskunde kan er al wel iets bereikt worden, maar tegen slimme algoritmes is niet op te rekenen. Software kan helpen om de juiste orders bij elkaar te zetten, zodat een medewerker de slimste en efficiëntste route loopt. Lopen en rijden neemt vaak 70 procent van de tijd van een orderpicker in, dus daar kan een behoorlijke efficiëntieslag worden behaald.

  • Voorraad en doorlooptijd beperken

    Zeker weten wat er in huis is, vergroot de betrouwbaarheid voor de klant. Ook de doorlooptijd van artikelen kan beter in kaart worden gebracht met behulp van software met algoritmes. Als de juiste gegevens beschikbaar zijn, kan er bij een verkooporder sneller worden gehandeld. De maten en gewichten zijn bekend, dus kan er gekeken worden hoe de pallet eruit komt te zien en kan de vervoerder met behulp van een e-CMR - kortweg een digitale vrachtbrief - al worden ingelicht over het aanstaande transport. Zo loopt de informatiestroom voor op de goederenstroom, waardoor bottlenecks kunnen worden voorkomen.

  • Arbeidskosten beperken

    De arbeidskosten kunnen door digitalisering worden beperkt. Administratieve taken bijvoorbeeld kunnen gedigitaliseerd worden, waardoor het niet meer nodig is om de hele dag gegevens in te voeren. Bovendien is als er goede data zijn van tevoren duidelijk hoeveel werk eraan komt: is er op een bepaalde dag of bepaalde uren meer werk, dan kunnen flexkrachten beter worden ingezet en staan ze bijvoorbeeld niet een halve dag te wachten op een lading.

banner-magazijnupdate

Aanpassen

Om genoemde voordelen te kunnen benutten is er echter wel wat meer nodig dan het aanschaffen van een softwarepakket, daarover waren alle aanwezigen het eens. Het is belangrijk om de bedrijfsstrategie aan te passen en de medewerkers erbij te betrekken, maar het eerste uitgangspunt moet zijn dat de klantwaarde verbetert. Als de klanten blij worden, blijven ze. Als uit de haalbaarheidsstudie blijkt dat klanten er niet beter van worden, doe het dan niet. 

Als er wel een goede businesscase is, is het zaak om de bedrijfsstrategie aan te passen, en iedereen moet ‘mee’, van de inkoop tot aan de leveranciers. Ook alle interne processen moeten goed tegen het licht worden gehouden. Dat kost veel energie en geld, maar het is volgens de sprekers ontzettend belangrijk. Digitaliseren valt ook meestal duurder uit dan gedacht, maar de eerder beschreven voordelen maken dat later ruimschoots goed, zo stelden zij.

Advies

Tot slot is het van groot belang om de medewerkers bij het traject te betrekken. Er zijn bijvoorbeeld bedrijven die zijn gaan lasergamen, wat hielp om de angst van medewerkers voor het scannen weg te nemen. Geef ook iedereen voldoende toegang tot de systemen, is het advies. Want als de magazijnmedewerker de voorraad niet kan aanpassen, gaat het mis bij de verkoop. En nog een praktische tip: een kijkje nemen bij een bedrijf dat al iets verder is met digitaliseren kan zeker geen kwaad.

Dit artikel is eerder gepubliceerd in evofenedex magazine

Aan de slag

Wil je weten hoe jouw organisatie ervoor staat op het gebied van digitalisering in het logistieke proces? Doe dan onze gratis Digiscan. Deze scan helpt je stappen te zetten op het gebied van digitalisering om de druk op jouw logistieke operatie te verlichten. De uitkomsten bieden je houvast voor je (toekomstige) digitale plannen. Zo weet jij welke stappen gezet moeten worden om digitalisering effectief in te zetten in je bedrijf.

Onze ledenadviseur Nanne
Contact

Vragen over supply chain management?

Nanne en de andere ledenadviseurs helpen je graag verder