Vergroot de omzet en winstgevendheid met logistieke technologie

Bezoek evofenedex op de ICT & Logistiek en Logistica

16-10-2019 In steeds meer directiekamers dringt door dat logistiek en supply chain niet alleen geld kost, maar ook extra omzet en marge kan opleveren. Daarvoor is wel een adequate strategie op het gebied van logistiek en supply chain nodig. En de juiste tools en technologie om die strategie ten uitvoer te brengen. De vakbeurzen ICT & Logistiek en Logistica laten op 5, 6 en 7 november laten zien hoe je met logistiek en supply chain management het verschil maakt.

De snelst groeiende bedrijven van Nederland hebben de afgelopen jaren hun greep op de logistiek verstevigd. Bol.com had de logistiek aanvankelijk uitbesteed, maar heeft nu in Waalwijk zelf een distributiecentrum gebouwd en ingericht. Coolblue schakelde externe partijen in voor de aflevering van wasmachines en koelkasten, maar heeft nu een eigen bezorgnetwerk opgezet. Zij zijn niet de enige. In de Verenigde Staten heeft Amazon zijn eigen luchtvrachtdivisie opgezet, waarmee het over twee jaar naar verwachting zeventig eigen vliegtuigen laat rondvliegen. 

Logistiek is voor deze bedrijven meer dan alleen een kostenpost. Logistiek is één van de belangrijkste instrumenten om de dienstverlening aan klanten te verbeteren. Door de logistiek in eigen hand te nemen, zijn ze in staat om zich te onderscheiden van de concurrenten door bijvoorbeeld sneller te leveren en net dat extra beetje persoonlijke service te bieden. ‘Alles voor een glimlach’, zegt Coolblue niet voor niets. De commerciële successen van deze en andere online retailers zijn in grote mate te danken aan een duidelijke logistieke strategie.

Toegevoegde waarde vergroten

Wat voor retail geldt, gaat ook steeds vaker op voor bedrijven in andere sectoren, zoals de groothandel. Logistiek is het instrument om de toegevoegde waarde in de keten te vergroten. Door de leveringsfrequentie op te voeren en levertijden te verkorten, hoeven klanten van groothandels minder op voorraad te houden. Door producten in de juiste volgorde, op het juiste moment, op de juiste plek en/of in de juiste kit af te leveren, verliezen medewerkers van klanten minder tijd met zoeken, sorteren en sjouwen. 

Voor producenten is logistiek een instrument om wellicht één of meer schakels in de keten over te slaan. Wie in staat is om zelf orders van consumenten te verwerken, kan zelf met zijn producten de (online) markt op en kan zijn voorraad beschikbaar stellen aan klanten, die daardoor hun assortiment kunnen vergroten zonder dat extra werkkapitaal nodig is. De online orders die deze klanten ontvangen, kan de producent zelf afhandelen tegen een extra marge. 

Belang van strategie

Onderzoek toont een duidelijk verband aan tussen de winstgevendheid van een bedrijf en de strategie op het gebied van logistiek en supply chain. Die strategie moet zijn afgestemd op de bedrijfsstrategie en de commerciële strategie. Dat betekent keuzes maken. Komen klanten af op de laagste kosten? Of op de excellente service en het innovatieve productaanbod? De praktijk laat zien dat slechts weinig bedrijven dergelijke keuzes maken en dat ze evenmin over een duidelijke strategie beschikken. Ze willen op alle fronten tegelijk uitblinken, maar schieten vervolgens op elk front net tekort. 

Als je eenmaal beschikt over een adequate strategie, is het zaak die ten uitvoer te brengen. Daarin speelt digitalisering, robotisering en kunstmatige intelligentie een belangrijke rol. Digitalisering helpt om doorlooptijden te verkorten, fouten te voorkomen en kosten te verlagen. Met robotisering en robotisering vergroot je de snelheid, flexibiliteit en de kwaliteit van je operatie. Kunstmatige intelligentie helpt je om de complexiteit te beheersen en standaard beslissingsprocessen te automatiseren, zodat jouw organisatie tijd krijgt voor het oplossen van alles wat fout dreigt te gaan. En voor alles wat nodig is om daadwerkelijk het verschil te maken.

evofenedex op ICT & Logistiek en Logistica

TLN, Beurtvaartadres en evofenedex slaan de handen inéén voor de ICT & Logistiek. Samen zetten we ons in voor een sterke en toekomstbestendige logistieke sector, waarbij we een impuls willen geven aan de totale digitalisering van de keten. Meer informatie over onze inhoudelijke sessies tref je aan op: www.samenvananaardata.nl . Daarnaast zijn wij ook aanwezig op de Logistica met het Nieuwscafé.

ICT & Logistica en Logistica vinden plaats op 5,6 en 7 november in de Jaarbeurs te Utrecht. De beurzen staan in het teken van Smart Warehousing. Ga naar de websites van Logistica en ICT & Logistiek voor meer informatie.
 
 
Onze ledenadviseur Nanne
Contact

Vragen over supply chain management?

Nanne en de andere ledenadviseurs helpen je graag verder