In 6 stappen naar een optimale verkeersplan in het magazijn

Helaas hebben nog veel bedrijven geen, of een verouderd, verkeersplan

Ondanks de toegenomen aandacht voor gezond en veilig werken in Nederlandse distributiecentra en magazijnen, gebeuren er nog altijd te veel ongelukken op de werkvloer. Tegelijkertijd moeten we helaas constateren dat veel bedrijven geen, of een verouderd, verkeersplan hebben. Terwijl een verkeersplan juist een waardevolle bijdrage kan leveren aan de veiligheid in en om het magazijn. In dit artikel lees je over de verplichting die je als werkgever hebt, of je zelf een verkeersplan kunt opstellen, of dat je dit moet uitbesteden en delen we een stappenplan.

In de praktijk blijkt dat zelfs de minimale voorwaarden als een duidelijke belijning, verkeersborden en een fysieke scheiding van voetgangers en rijdend verkeer, jammer genoeg vaak niet voldoende op orde zijn. Zou je je deze situatie op de openbare weg indenken, dan zie je gelijk in dat dit vraagt om onveilige situaties of erger, ongevallen. Mede daarom voert de Inspectie Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) intensievere controles uit op de aanwezigheid en naleving van onder meer het verkeersplan, voor een gezonde en veilige werkomgeving.

Te veel ongelukken

En inderdaad, de cijfers in de magazijnen liegen er niet om. Om de werkdag vindt er ergens in een magazijn of distributiecentrum in Nederland een ernstig ongeval plaats, waarbij medische hulp ingeschakeld moet worden. Hiervan hebben er per jaar gemiddeld 10 een dodelijke afloop (bron: inspectie SZW). Bij meer dan de helft van de ongelukken in het magazijn, is een heftruck betrokken. In ruim 40% van de ongevallen betreft het een aanrijdingen tussen een voetganger en een heftruck.

Coronavirus

Bovendien vragen de gezondheidsmaatregelen omtrent het coronavirus ook om de nodige verkeersaanpassingen in het magazijn. De meeste paden in de magazijnen zijn maar 70 cm breed; te smal om elkaar op 1,5 meter te passeren. Moeten de paden verbreed worden? Moet er eenrichtingsverkeer ingesteld worden? En hoe voorkom je dat voetgangers elkaar constant met te weinig afstand moeten kruisen? Moeten er meer toegangsdeuren open om leveranciers en personeel beter te kunnen scheiden? Moeten er op meerdere of logischer plekken kantines ingericht worden met duidelijke voetpaden er naar toe? Allemaal vragen die met een helder verkeersplan beantwoord kunnen worden.

Verplichting tot creëren van een veilige werkomgeving.

Maar bovenal stelt de Arbowet in artikel 3 dat je als werkgever verplicht bent om een veilige werkomgeving voor je werknemers te creëren. Mocht het dus fout gaan, dan zal er geïnspecteerd worden of de werkomgeving daadwerkelijk veilig genoeg was. Tijd om eens kritisch te kijken naar de ‘verkeerssituatie’ in jouw magazijn en om het verkeersplan te maken of op te frissen. Met een gedegen verkeersplan breng je namelijk alle onveilige situaties in kaart en bekijk je per situatie wat voor maatregelen er nodig zijn om het veiliger te maken. Natuurlijk kun je onveilige situaties of ongelukken nooit volledig uitsluiten, maar met een goed doordacht verkeersplan leg je een goede basis om dit te voorkomen.

Wat is een verkeersplan?

Een verkeersplan omvat meer dan een paar spiegels ophangen en wat lijnen trekken. Een goed plan geeft heldere ‘verkeersregels’ waaraan voetgangers, vrachtauto’s, personenauto’s, heftrucks en ander rijdend materieel in en om het magazijn zich moeten houden. Besteed daarom dus ook voldoende aandacht aan het creëren van draagvlak rondom het verkeersplan. Deze verkeersregels gelden niet alleen binnen in het magazijn, maar ook op het buitenterrein rondom het magazijn. Je kunt denken aan verkeersborden, wegbelijning, voetgangerspaden, veiligheidsborden en uitgeschreven regels of infographics die bij de ingang verkrijgbaar zijn. Een duidelijk verkeersplan en een goede naleving hiervan voorkomt ongevallen en schade. Het schept helderheid voor alle medewerkers en bezoekers van het bedrijfsterrein.

Zelf doen of uitbesteden?

Met een stappenplan als leidraad, kun je besluiten zelf een nieuw verkeersplan te maken. Begin niet zo maar ergens. Besteed veel aandacht aan een degelijke inventarisatie van de huidige verkeerssituaties op jouw bedrijfsterrein en of magazijn. Dit lijkt erg gedetailleerd, maar een goede voorbereiding geeft betere inzichten. Stel via metingen vast welke verkeersdeelnemers met welke regelmaat de ‘gevaarlijke’ situaties passeren. Het beste resultaat bereik je als je de medewerkers op de werkvloer, de dagelijkse ‘verkeersdeelnemers’, hun inbreng laat leveren. Zij zien iedere dag waar het (bijna) fout gaat. Bovendien zal een betrokken medewerker uiteindelijk de nieuwe verkeersregels ook beter naleven.

Bedenk of het verstandig is om het hele verkeersplan zelf ‘in-house’ op te stellen. Aan de ene kant kennen jij en je collega’s het magazijn en het bedrijfsterrein op je duimpje. Maar soms kun je daardoor juist blind zijn voor gevaarlijke situaties, omdat je de werkomgeving goed kent. In dit geval kan een onafhankelijk adviseur je ogen openen voor risicovolle situaties die je zelf niet herkent of ontdekt hebt. Ook kan een ervaren adviseur oplossingen van andere bedrijven als ideeën inbrengen, om zo het wiel niet opnieuw uit te hoeven vinden en dus tijd en energie te besparen.

Hoe je ook tot een nieuw of verbeterd verkeersplan komt, het is een belangrijk element om mee te nemen in je veiligheidsaanpak. Niet alleen omdat de wetgeving een veilige werkomgeving eist, maar ook omdat niemand graag wil dat je medewerkers door een ongeval ziek thuis zitten of erger.

In 6 stappen naar een optimaal verkeersplan

Vraag de whitepaper aan

Wil je zelf aan de slag gaan met het verkeersplan, dan biedt dit stappenplan een handvat om goed van start te gaan. In 6 stappen maak je de huidige situatie in jouw magazijn inzichtelijk en onderneem je actie om de ‘verkeerssituatie’ te verbeteren.