Incassotips in coronatijd

Leestijd : 3 minuten

05-07-2021  Voor veel ondernemers is incasseren een vervelende klus die ze het liefst uitbesteden. Als gevolg van de coronacrisis is dit nog ingewikkelder geworden. Debiteuren hebben namelijk vaak te maken met een teruglopende omzet, ze zijn minder goed bereikbaar en rechtbanken kampen met achterstanden. Wat is momenteel de beste strategie en wat kun je zelf in het voortraject doen?

Een goed doordacht debiteurenbeheer- en incassobeleid is vooral nu heel belangrijk. Met onderstaande tips verklein je het risico op oninbare (internationale) vorderingen.

  1. Zorg voor een schriftelijke erkenning van de vordering

    De belangrijkste tip in het debiteurenbeheerproces en zeker in coronatijd is: zorg voor een schriftelijke erkenning van de vordering. Dit kan al heel eenvoudig door je debiteur op papier een betalingsvoorstel of -toezegging te laten doen voor het hele bedrag; en dit hele bedrag expliciet te laten noemen. Een schriftelijke erkenning zorgt ervoor dat je debiteur de vordering in een later stadium niet eenvoudig meer kan betwisten. Dat maakt het veel eenvoudiger om deze openstaande vordering te incasseren. Bovendien voorkom je daardoor mogelijk een kostbare en langdurige procedure over een onterechte betwisting tegen een debiteur die uiteindelijk niet kan betalen.
     
  2. Disputen: los ze nu op!

    In een debiteurenportefeuille zitten ongetwijfeld betwiste vorderingen. Het is belangrijk deze disputen zo snel mogelijk op te lossen. De kans is groot dat je debiteur nu nog de mogelijkheid heeft aan zijn betalingsverplichting te voldoen. Wanneer de steun van de overheid ophoudt, zullen veel ondernemingen failliet gaan waardoor je achter het net vist. En als het dispuut terecht blijkt te zijn, behoud je in ieder geval de klant.
     
  3. Onderzoek de reden van non-betaling; komt dit door de coronacrisis?

    Wij zien in de praktijk dat bedrijven de coronatroefkaart snel trekken. Dit geldt zowel voor bedrijven die nog genoeg financieel vet op de botten hebben, als voor debiteuren die voor de coronacrisis al betalingsproblemen hadden. Vraag in dit soort gevallen om bewijsstukken ter onderbouwing. Als een debiteur echt geen geld meer heeft om aan zijn betalingsverplichting te kunnen voldoen, moet het voor hem mogelijk zijn dit te onderbouwen. Bijvoorbeeld door middel van de volgende documenten: 

    ○ Een verklaring van een derde-deskundige zoals een accountant;
    ○ Bewijsstukken waaruit blijkt dat een beroep is gedaan op steunmaatregelen van de overheid;
    ○ Screenprints van bankrekeningen waaruit blijkt dat het saldo ontoereikend is.

    Kan je debiteur deze stukken niet aanleveren? Of blijkt uit deze stukken dat het met zijn financiële situatie helemaal niet zo slecht is gesteld? Dan moet er gewoon betaald te worden.
     
  4. Schakel tijdig hulp in

    Debiteuren hebben mogelijk nu nog reserves om aan hun betalingsverplichtingen te voldoen. Veel bedrijven worden overeind gehouden, maar op een gegeven moment houdt dit op. Door tijdig onderzoek en heldere communicatie voorkom je misbruik. Schakel daarom tijdig een internationale incassospecialist in die van de lokale maatregelen op de hoogte is en die in de moedertaal van je debiteur kan communiceren. Ook ingeval van nationale vorderingen moet je bedacht zijn op faillissementen en tijdig maatregelen treffen. We zien namelijk het aantal faillissementsaanvragen en sterfhuisconstructies weer sterk toenemen.

Hulp nodig?

Heb je juridische hulp nodig bij export of logistiek? Onze bedrijfsjuristen staan dagelijks voor je klaar. Mail naar bedrijfsjuristen@evofenedex.nl of bel naar 079 3467 346

Dit artikel is geschreven door Bart van Onna. Hij is advocaat bij Bierens Incasso Advocaten en is gespecialiseerd in incasso, verbintenissen- en procesrecht.

Rogier evofenedex
Contact

Vragen over corona?

Rogier helpt je graag verder