02-09-2016  Een groot deel van de verladers neemt risico’s bij het inschakelen van hun vervoerder. Dat heeft onderzoek van EVO aangetoond. Slechts iets meer dan de helft (60 procent) van alle verladers controleert de financiële situatie van de vervoerder. Deze financiële informatie wordt voornamelijk opgevraagd bij de Kamer van Koophandel. Soms informeert een verlader rechtstreeks bij de contactpersoon van de vervoerder. 

Faillissementen

Patricia de Wilde, beleidsadviseur wegvervoer bij EVO, deelt haar verbazing: “In  2015 waren er nog steeds 244 faillissementen in de transportsector. Uit ons onderzoek komt naar voren dat bedrijven steeds vaker een langdurige relatie willen met hun vervoerder. Je zou dan verwachten dat er iets meer aandacht wordt besteed aan onderzoek naar de financiële status van die vervoerder.”

Containers

Het risico schuilt volgens haar overigens niet alleen in het wegtransport. “Zo is momenteel de situatie ontstaan dat diverse terminals de containers van het Koreaanse Hanjin Shipping vasthouden. Hanjin heeft recent uitstel van betaling aangevraagd. Maar het vasthouden van containers heeft tot gevolg dat bedrijven hun productieproces soms noodgedwongen moeten stilleggen omdat onderdelen - bijvoorbeeld voor de productie van auto’s - te laat arriveren.”

Eén aanbieder

Om de gevolgen van een faillissement op de supply chain van de verlader te beperken, kiezen sommige bedrijven er dan ook voor om hun totale vervoersbehoefte onder te brengen bij een aantal vervoerders. Maar andere verschuivingen zijn ook zichtbaar. Zo koos bijvoorbeeld internationaal aardappelverwerker Lamb Weston ervoor om over te stappen van 42 wegvervoerders naar slechts één aanbieder.

Congres Inkoop transport

Op het congres Inkoop transport van EVO op 11 oktober kunnen deelnemers het EVO-rapport ‘Inkoop Transport’ ontvangen met de verdere onderzoeksresultaten. Een van de sprekers op het  congres is Remco van Nieuwenhuizen, ‎Logistics Account Manager van Lamb Weston. Het congres wordt gehouden in het Postillion Hotel in Bunnik. 

Aanmelden voor Congres Inkoop Transport