17-06-2014  De drie grootste containerlijnvaartrederijen ter wereld, Maersk Line, MSC en CMA CGM, maakten vanmiddag bekend hun voorgenomen samenwerking (P3) niet door te zetten. De rederijen hebben dit besluit genomen omdat China geen toestemming voor de samenwerking geeft.

Gevolgen markt

Volgens verladersorganisatie EVO hebben de rederijen niet alleen de European Shippers' Council (ESC), maar ook de Chinese autoriteiten er blijkbaar niet van kunnen overtuigen dat de gevolgen van de samenwerking positief uitpakken voor de markt.

Zorgen

EVO en de European Shippers’ Council (ESC), de Europese koepelorganisatie van verladers, maakten zich zorgen over de voorgenomen samenwerking. Op de trans-Atlantische verbindingen zou de zogenoemde P3-alliantie bijvoorbeeld een marktaandeel van 44 procent verkrijgen. Volgens EVO en ESC moet de keuzevrijheid van verladers voorop blijven staan. Individuele rederijen moeten zich volgens de verladers blijven onderscheiden op prijs, service en vaarroutes.

Oost-westroutes

Maersk Line, MSC en CMA CGM kondigden eerder aan samen te willen werken op alle oost-westroutes, dus tussen Azië en Europa, Azië en het Amerikaanse continent en op trans-Atlantische routes.