03-02-2012  Een groot aantal containerrederijen heeft in een zeer korte tijdspanne de tarieven voor het vervoer van containers vanuit het Verre Oosten naar Europa stevig verhoogd. Dit tot grote verbazing van de verladers, de opdrachtgevers van de rederijen.

Onlogisch

Aangezien het aanbod van schepen en containers de vraag sterk overtreft, zijn de prijsstijgingen onlogisch, vinden zij. De prijzen voor zeetransport liggen nu juist laag vanwege de grote capaciteitstoename, waarvoor reders zelf verantwoordelijk zijn, aldus EVO. De organisatie gaat ervan uit dat de Europese Unie deze ongekende marktbeweging nauwlettend volgt en ingrijpt als er onregelmatigheden aan het daglicht komen.

Stijging van bijna 100 procent

De prijsstijgingen in de containervaart zijn ingezet door een op 30 januari aangekondigde verhoging van Maersk. Deze containerrederij wil vanaf 1 maart haar tarieven met 775 dollar per twintigvoets container verhogen. Dat is een stijging van bijna 100 procent. Rederijen Hapag Lloyd, MOL, NYK, MSC en CMA CGM hebben in de daarop volgende dagen gelijksoortige tariefsverhogingen afgekondigd. Deze rederijen gezamenlijk beheren meer dan 60 procent van het aanbod op de handelsroute met het Verre Oosten.

Onnatuurlijk hoge prijzen

Rederijen kunnen zo’n prijsstijging volgens EVO niet rechtvaardigen in de huidige markt: ‘Verladers kennen de markt van de containervaart van haver tot gort. Er is nu een te groot aanbod van schepen en containers ten opzichte van het aanbod van goederen dat moet worden vervoerd. Marktlogica schrijft dan voor dat de prijs van containertransport daalt. Als rederijen zonder uitzondering in zo’n markt de prijzen juist verhogen, klopt er gewoon iets niet. Dan dwingen zij verladers collectief tot het betalen van onnatuurlijk hoge prijzen. Alternatieven zijn er nu nauwelijks meer. De kleinere rederijen die hun tarieven nog niet verhoogd hebben, beschikken immers niet over afdoende capaciteit om het aanbod van de grote rederijen over te nemen.’

Onze adviseur Mark
Contact

Vragen over vervoer?

Mark en de andere ledenadviseurs helpen je graag verder