Zoetermeer, 20 september 2013

EVO: onnodige maatregel leidt tot onnodige lastenverhoging

Bedrijven die hun goederen per schip willen laten vervoeren, moeten deze voortaan eerst gecertificeerd wegen. Verladersorganisatie EVO waarschuwt dat Nederlandse handels- en productiebedrijven hierdoor te maken krijgen met een lastenverhoging oplopend tot honderd miljoen euro, terwijl de veiligheid op schepen niet toeneemt.

De maatregel werd vandaag door de Internationale Maritieme Organisatie (IMO) in Londen besproken. Als de veiligheidscommissie van de IMO eind dit jaar akkoord gaat met de maatregel wordt deze in 2016 van kracht. Wereldwijd loopt de lastenverhoging op tot acht miljard euro. Nederlandse handels- en productiebedrijven gaan tot twintig euro per container extra betalen om het gewicht op een gecertificeerde wijze te bepalen.

Containers

Het verplicht wegen van containers voorkomt volgens de IMO het verlies van containers op zee. Volgens EVO vergroot de maatregel de veiligheid echter niet. Jaarlijks slaan ongeveer 350 containers overboord – in het merendeel van de gevallen zijn de containers verkeerd vastgezet. Ook wordt tien procent van de containers op een andere plaats op het schip gezet dan aanvankelijk het plan was.

Kabinet

De Tweede Kamer deelt de bezorgdheid van EVO over de lastenverzwaring en sprak zich daarom eerder dit jaar in een motie uit tegen de weegverplichting. Het ministerie van Infrastructuur en Milieu schaarde zich in Londen echter achter de weegverplichting. EVO probeert in samenwerking met de Europese koepelorganisatie voor verladers, de European Shippers’ Council (ESC), en Aziatische verladersorganisaties, te voorkomen dat het voorstel definitief wordt aangenomen.