Automatisering en digitalisering vraagt om ander soort personeel

Werkvloer na corona ingewikkelder

16-07-2021  De coronacrisis zorgt niet alleen voor legere kantoren, maar ook voor meer robots in magazijnen. De automatisering en digitalisering heeft het afgelopen jaar een flinke impuls gekregen. Het is dan ook de hoogste tijd om goed te kijken naar het strategische humanresourcebeleid voor de toekomst en daarbij de juiste medewerkers te gaan zoeken in een steeds krapper wordende arbeidsmarkt.

Dat de werkvloer er na de coronacrisis ander uitziet dan ervoor blijkt al uit diverse onderzoeken wereldwijd. Zo heeft de automatisering en digitalisering een flinke impuls gekregen. In het zogenoemde ‘Future of Jobs Report 2020’ van het World Economic Forum (WEF) dat eind vorig jaar werd gepubliceerd, bleek al dat bedrijven en overheden wereldwijd hun koers wijzigen. Het WEF is een platform van bedrijven, politici en bestuurders. De onderzoekers ondervroegen hooggeplaatste managers van 291 grote bedrijven in 26 landen, verdeeld over een breed scala van sectoren. In Nederland werkten zo’n dertig bedrijven mee.

Gevraagd naar hun verwachtingen voor 2025 zeggen veel bedrijven allereerst erop te rekenen dat thuiswerken niet stopt als de coronacrisis voorbij is. In Nederland denkt een op de negen bedrijven dat ook op langere termijn de mogelijkheden om thuis te werken zullen worden vergroot. Als dat klopt, heeft dat nogal wat gevolgen voor de werkplek op met name kantoren. Gemiddeld zouden werknemers die daar zitten ongeveer een halve week op kantoor werken en een halve week thuis.

Magazijn

In de magazijnen is een heel andere trend te zien. De coronacrisis zorgde ervoor dat er bij de één een enorme vraag ontstond, denk bijvoorbeeld aan de retailers, terwijl bij de ander de vraag flink afnam, zoals groothandels in de horeca. Door tijdelijk extra personeel in te huren of van elkaar te lenen konden pieken worden opgevangen. Ook was er door de sluiting van de horeca extra mankracht beschikbaar, maar die vloeit langzamerhand weer terug naar de geopende cafés en restaurants.

Vier miljoen robots in 2025

Nog meer dan voor de crisis denken managers volgens onderzoekers van het WEF dus na over verregaande digitalisering en automatisering. In de magazijnen betekent dat dus meer robots en andere systemen die het werk uit handen nemen van personeel. Onderzoeksbureau Gartner becijferde na een rondgang onder CFO’s al dat er naar verwachting vier miljoen robots in 2025 actief zijn in alle magazijnen wereldwijd; ruim drie keer zoveel als nu het geval is. Tegen die tijd wordt er zeker 6,5 miljard euro besteed aan AGV’s, pickrobots en andere slimme middelen.

Zeker nu de eerste tekenen erop wijzen dat de economie zich snel herstelt, is het volgens deskundigen op het gebied van de arbeidsmarkt alle hens aan dek. De tekorten aan logistiek personeel en chauffeurs die er voor de coronacrisis al waren, zullen weer de kop opsteken. Bovendien is er door de versnelde digitalisering en automatisering al snel behoefte aan een ander soort personeel: niet meer iemand die orders pickt, maar een werknemer die ervoor zorgt dat de machines blijven draaien.

Opleiding en ontwikkeling

Volgens Irmgard Borghouts, hoogleraar aan de Tilburg University op het gebied van HRM en sociale zekerheid, begint Nederland te laat met opleiding en ontwikkeling, zo stelde zij onlangs in een publicatie. “Kijk naar de coronacrisis en de focus op om- en bijscholing nádat banen zijn verdwenen. Zowel werkgevers als werknemers zouden veel eerder in actie moeten komen.”

Borghouts stelt dat er twee fases zijn waarin werkloosheid kan worden voorkomen. In de eerste fase gaat het vaak goed met een bedrijf, en kan het bijvoorbeeld investeren in opleidingen. De tweede fase is als een bedrijf in zwaar weer verkeert. “Bij grote bedrijven zie je vaak dat personeel met een vast contract een werk-naar-werktraject wordt aangeboden. Maar het zou veel beter zijn om dat juist in die eerste fase te doen. Ongeacht of iemand een vast dienstverband heeft of een flexcontract en of de organisatie groot of klein is.”

Aanmelden HR-update

Doe jij voldoende om de juiste medewerkers te vinden, binden en te boeien? Meld je aan voor de HR-update en krijg iedere maand de laatste kennis, trends en tips rondom de dynamische arbeidsmarkt in je mailbox.

Marinke
Contact

Vragen over de arbeidsmarkt?

Marinke en de andere juristen helpen je graag verder