28-05-2014  Schippersvereniging BLN Koninklijke Schuttevaer, vereniging Port of Twente en EVO willen dat de gemeenteraad van Lochem volgende week het bestemmingsplan voor de aanleg van de nieuwe sluiskolk bij Eefde vaststelt.

Kwetsbaar

Een positief besluit over dit bestemmingsplan is noodzakelijk om de aanleg van de Tweede Sluiskolk bij Eefde niet te vertragen. Door de tekortschietende capaciteit van de sluis zijn wachttijden van enkele uren geen uitzondering. Vertraging in de aanleg leidt ertoe dat de wachttijden bij de huidige sluis verder zullen oplopen.

Gevolgen

Jaarlijks passeert er gemiddeld 19.000.000 ton aan lading de sluis in Eefde. Eind vorig jaar is het voorkeursbesluit voor de verruiming van de Twentekanalen door de minister ondertekend. Ook maakten 31 bedrijven bekend dat zij in 2020 meer volume over de Twentekanalen willen laten vervoeren. Als de wachttijden verder oplopen, dan zal dat niet te realiseren zijn. De organisaties stellen daarom dat vertraging van de besluitvorming negatieve gevolgen heeft.