09-09-2015  Als de nieuwe verbinding tussen de A13 en A16 niet snel tot stand komt, blijft het knelpunt een miljoenenstrop voor Rotterdam. Hiervoor waarschuwen EVO, TLN, VNO-NCW West en LTO Noord Glaskracht. Zij willen dat de Rotterdamse gemeenteraad de verbinding snel goedkeurt.

Kritiek

Vorige week uitte een deel van de gemeenteraad kritiek op de plannen van het college van burgemeester en wethouders voor de verbinding. Hierdoor dreigt de verbinding tussen de A13 en A16, na jaren van onderzoek, opnieuw dure vertraging op te lopen.

Duurste files van Nederland

Op de A13 bij Overschie en de A20 tussen Kleinpolderplein en Terbregseplein staan bijna dagelijks files. Omdat weggebruikers die proberen te omzeilen, slibben ook lokale wegen dicht. EVO en TLN berekenden vorig jaar dat de economische schade van de vertragingen op de A13 tussen Ypenburg en Kleinpolderplein jaarlijks maar liefst zeven miljoen euro bedraagt. Op de A20 tussen het Kleinpolderplein en het Terbregseplein kostten de files zes miljoen euro. De regio Rotterdam kent de duurste files van Nederland: de totale directe schade bedraagt meer dan veertig miljoen euro. 

'Politiek moet doorpakken'

Met een rechtstreekse verbinding tussen de A13 en A16 rijdt het verkeer op de A13 en A20 volgens TLN, EVO, VNO-NCW en LTO straks vlotter door en is er meer rust op lokale wegen. Niet alleen is Rotterdam dan dus beter bereikbaar, ook de leefbaarheid van de omwonenden van de rijkswegen verbetert. De bedrijfslevenorganisaties willen daarom dat de Rotterdamse politiek nu doorpakt en de knelpunten op de A13 en de A20 wegneemt.