Zoetermeer, 2 augustus 2014

Nagenoeg alle aanvragen bedrijven afgewezen door starre criteria Vlaanderen

Een proef in Vlaanderen om ecocombi’s op maximaal tien trajecten toe te staan, loopt mogelijk uit op een fiasco omdat Vlaanderen te strenge criteria hanteert. Van de bijna negentig aanvragen lijken er slechts een handvol aan de vereisten te voldoen. Dit zijn uitsluitend Belgische bedrijven – alle Nederlandse aanvragen zijn afgewezen. Dit blijkt uit een inventarisatie van verladersorganisatie EVO, haar Belgische zusterorganisatie OTM en Transport en Logistiek Nederland (TLN).

EVO, OTM en TLN luiden de noodklok. De organisaties stellen dat de ecocombi, een vrachtauto met een maximale lengte van 25,25 meter en een maximumgewicht van 60 ton, grote logistieke en milieuvoordelen heeft. Twee ecocombi’s vervoeren namelijk dezelfde hoeveelheid lading als drie gewone vrachtauto’s. In Nederland rijden inmiddels duizend ecocombi’s. Na jaren van voorbereiding zou België vanaf 1 juli dit jaar starten met een eerste proef.

Afwijzingen

EVO, OTM en TLN signaleren dat Vlaanderen nagenoeg alle aanvragen, van bedrijven uit beide landen en van verladers en vervoerders, afwijst. Zo keurt Vlaanderen trajecten af vanwege niet gescheiden fietspaden aan het begin of aan het eind van het traject. In Nederland is dit voor de laatste vijf kilometer van een traject, het bereiken van het bedrijf, geen enkel probleem. Ook is het voor bedrijven onmogelijk om aanvragen (achteraf) aan te passen. Als bedrijven bijvoorbeeld een document te weinig opstuurde, mogen zij dit niet meer wijzigen en zijn de bedrijven de komende jaren uitgesloten van de proef.

Onmogelijk

De mogelijkheid om met de ecocombi de Nederlands-Belgische grens te passeren, is door de starre criteria onmogelijk gemaakt. EVO, OTM en TLN roepen de betrokken instanties in Vlaanderen dan ook op om bedrijven de mogelijkheid te geven aanvullende informatie toe te sturen. Ook verzoeken de organisaties het betrokken ministerie om tot een oplossing te komen om alsnog meer bedrijven deel te laten nemen aan de proef. De organisaties vrezen dat de proef anders uitloopt op een fiasco.