02-08-2014   De aangekondigde proef in Vlaanderen om ecocombi’s op maximaal tien trajecten toe te staan, loopt mogelijk uit op een fiasco omdat het Belgisch gewest te strenge criteria hanteert.

Noodklok

EVO, haar Belgische zusterorganisatie OTM en TLN luiden de noodklok. Na jaren van voorbereiding zou België vanaf 1 juli dit jaar starten met een eerste proef. Van de aanvragen lijkt echter slechts een handvol aan de vereisten te voldoen. Gehonoreerd zijn bovendien alleen de aanvragen van Belgische bedrijven. Alle Nederlandse aanvragen zijn afgewezen, blijkt uit inventarisatie.

Afwijzingen

Vlaanderen keurt trajecten af vanwege niet gescheiden fietspaden aan het begin of aan het eind van het traject. In Nederland is dit geen enkel probleem. Ook is het voor bedrijven onmogelijk om aanvragen (achteraf) aan te vullen. Een niet helemaal volledige eerste aanvraag betekent bovendien dat een bedrijf een de komende jaren uitgesloten van de proef.

Ecocombi

Een ecocombi is een vrachtauto met een maximale lengte van 25,25 meter en een maximumgewicht van 60 ton. In Nederland rijden er ongeveer duizend van en die blijken grote logistieke en milieuvoordelen te hebben. Twee ecocombi’s vervoeren namelijk dezelfde hoeveelheid lading als drie gewone vrachtauto’s.

Oproep

EVO, OTM en TLN roepen de betrokken instanties in Vlaanderen op om bedrijven de mogelijkheid te geven aanvullende informatie toe te sturen. Ook verzoeken de organisaties het betrokken ministerie om tot een oplossing te komen om alsnog meer bedrijven deel te laten nemen aan de proef.