29-10-2015  Lelystad Airport moet vanaf april 2018 operationeel zijn. Om ervoor te zorgen dat de luchthaven dan ook goed bereikbaar is, start de aanpassing van de omliggende infrastructuur al volgend jaar. Hiertoe hebben gedeputeerde Jaap Lodders van de provincie Flevoland, wethouder Jop Fackeldey van de gemeente Lelystad, directeur Erik Lagerweij van Lelystad Airport en directeur Rob Verhoeff van Omala (Ontwikkelingsmaatschappij Airport Lelystad Almere) gisteren een bestuursovereenkomst ondertekend.

Goede kansen

EVO ziet voor Lelystad Airport goede kansen voor met name dedicated freight, wat Lelystad Airport van nationaal en internationaal belang maakt. Daarvoor is een goede bereikbaarheid noodzakelijk, vindt EVO. Het is volgens de organisatie dus een goede zaak dat de aanpassing van de infrastructuur voortvarend wordt aangepakt.

Maatregelen

Om knelpunten te voorkomen in de bereikbaarheid van Lelystad Airport wordt een aantal maatregelen genomen, waaronder een derde afslag op de A6 en een verbindingsweg van de derde afslag naar de nieuwe luchthaventerminal. Of een verbreding van de A6 tussen Almere en Lelystad noodzakelijk is, onderzoekt het Rijk nog.

Impuls

Al deze investeringen komen volgens EVO ook de ontwikkeling bedrijventerreinen Mainport Park A6 (gericht op logistiek) en Airport Garden City ten goede. Ook Flevokust, een nieuwe binnenvaarthaven met multimodale containerterminal en nat bedrijventerrein zal van deze impuls profiteren.

Schakel

De infrastructuur in Flevoland vormt een schakel tussen Randstad, Midden-, Noord- en Oost-Nederland. EVO blijft daarom bijzondere aandacht vragen voor verbetering van de as Alkmaar-Lelystad-Dronten-Kampen-Zwolle. Het EVO-regiobestuur Utrecht/Flevoland pleit er samen met de andere vertegenwoordigers van het bedrijfsleven voor om dit tracé te verbeteren zodat Airport Lelystad en de regio ook op de langere termijn bereikbaar blijven.