Er is een tekort aan lege containers, schepen zijn overboekt en containers blijven staan

Leestijd 2 minuten

03-12-2020  De Verenigde Naties (VN) hebben een resolutie aangenomen, die zeevarenden wereldwijd bestempelt als een cruciale beroepsgroep. Hierdoor moet het eenvoudiger worden personeel aan boord van schepen af te lossen, dat al vaak maanden langer dan gepland vastzit op een schip. evofenedex hoopt dat aflossing hierdoor sneller zal verlopen, waardoor rederijen ook meer schepen in de vaart kunnen brengen om de broodnodige capaciteit op de markt te realiseren.

evofenedex heeft zich via de European Shippers’ Council (ESC) en Global Shippers’ Alliance (GSA) bij de Europese Commissie hard gemaakt om de aflossing van zeevarenden te bespoedigen. Er ontstonden onmenselijke situaties op schepen waarbij ook het aantal onveilige situaties aan boord toenam. Door wereldwijd zeevarenden als cruciale beroepsgroep te bestempelen, zijn er meer mogelijkheden voor het verstrekken van visa en het verkrijgen van toegang tot een land waar een schip voor anker ligt. Ook wordt er gewerkt aan voorrang voor zeevarenden bij het krijgen van een COVID-19-vaccin. In de Europese Unie werden zeevarenden al tot de cruciale beroepsgroep gerekend, maar in veel landen was dit nog niet het geval.

Meer capaciteit

De resolutie van de VN moet volgens evofenedex ook zorgen voor een gedragsverandering bij rederijen in de containerlijnvaart om meer capaciteit toe te voegen aan de markt. Schepen zijn uit de vaart gehaald (blank sailings) door onder meer het tekort aan personeel. Hierdoor is de marktsituatie in de containerlijnvaart de afgelopen periode drastisch verslechterd: er is een tekort aan lege containers, schepen zijn overboekt en containers blijven staan. Ondertussen stapelen de toeslagen voor handels- en productiebedrijven zich op en neemt de congestie toe, terwijl rederijen dit jaar op recordwinsten afstevenen.

Oproep ESC

De European Shippers’ Council riep vorige week de Europese Commissie al op de gedragingen van de allianties in de containerlijnvaart op deze punten te onderzoeken. Amerikaanse, Koreaanse en Chinese autoriteiten zijn een dergelijk onderzoek naar de allianties al gestart.

Rogier evofenedex
Contact

Vragen over corona?

Rogier helpt je graag verder