“Voorstelbaar dat Oekraïne-conflict ook Nederland treft”

Leestijd: 3 minuten

03-03-2022  “Bedrijven met vestigingen in Rusland worstelen met de vraag of ze hun activiteiten die buiten de sancties vallen, moeten staken of niet. Het is aan individuele bedrijven zelf om daarin hun afwegingen te maken.” Dit zei VNO-NCW-voorzitter Ingrid Thijssen woensdagmiddag tijdens een online ledenbijeenkomst van VNO-NCW en MKB-Nederland over de gevolgen van de oorlog in Oekraïne.

Naast de dilemma’s waar veel bedrijven mee te kampen hebben, houdt Nederland er rekening mee dat de Russische aanval op Oekraïne ook de Nederlandse veiligheid kan raken. Dat meldt de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid. Volgens de NCTV zijn er “momenteel geen aanwijzingen voor specifieke dreigingen ten aanzien van Nederland”, maar kan dit snel veranderen. Gevolgen voor de Nederlandse veiligheid zijn ‘voorstelbaar’.

Aanmeerverbod

Rederij Evergreen staakt ook haar verschepingen naar Rusland en Oekraïne. Eerder was dit al bekend voor Maersk, CMA CGM, Hapag Lloyd, MSC en ONE. Maersk, MSC en CMA CGM maken een uitzondering voor voedingsmiddelen en hulpgoederen richting Rusland. De verwachting is dat containers die reeds onderweg zijn naar Rusland en Oekraïne in omliggende havens wordt gedropt als Russische en Oekraïense havens onbereikbaar zijn. Het Verenigd Koninkrijk heeft een aanmeerverbod ingevoerd voor schepen die onder Russische vlag varen. De Europese Unie heeft een dergelijk verbod nog niet ingevoerd.

7 Russische banken uitgesloten

De Europese Unie sluit 7 Russische banken uit van het internationale betalingssysteem SWIFT, aldus NU.nl. De beslissing is verschenen in het Publicatieblad van de EU. De strafmaatregel in verband met de Russische invasie van Oekraïne gaat per direct in. Het gaat om Vnesheconombank (VEB), Bank Rossiva, Sovcombank, Bank Otkritie, Novikombank, Promsvyazbank en VTB BANK.

Het besluit stuurt volgens voorzitter van de Europese Commissie Ursula von der Leyen een duidelijk signaal naar de Russische president Vladimir Poetin en naar het Kremlin. De maatregel is genomen in overleg met de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk.

Junkstatus voor Rusland

Volgens het ANP heeft kredietbeoordelaar Fitch heeft de kredietwaardigheid van Rusland verlaagd van BBB naar B. Moody's verlaagde de rating enkele uren later van Baa3 naar B3. Reden is de ernst van de internationale sancties die door het Westen aan Rusland zijn opgelegd als reactie op de invasie van Oekraïne.

Niet alleen verzwakken de sancties Ruslands financiën en kunnen ze ertoe leiden dat een groot deel van Ruslands financiële reserves onbruikbaar worden, “de sancties kunnen [ook, red.] invloed hebben op Ruslands bereidheid om schulden terug te betalen”, schrijft Fitch. “Met de reactie van president Poetin kernwapens in staat van paraatheid te brengen, lijkt de kans dat hij van koers verandert in Oekraïne - waardoor het implementeren van strenge sancties zou worden teruggedraaid - niet kleiner te worden.” Afgelopen weekend verlaagde kredietbeoordelaar Standard & Poor's (S&P) de kredietstatus voor Rusland al tot junk.

Kredietverzekeringen

Het risico dat een bedrijf loopt wanneer het producten of diensten levert aan debiteuren gevestigd in de Oekraïne en deze prestaties pas na levering hoeven te worden betaald (zogenoemd handelskrediet), is als gevolg van de oplopende spanning in de regio verder toegenomen. In reactie op de ontwikkelingen is het volgens het Verbond van Verzekeraars goed dit risico te heroverwegen en mogelijk maatregelen te treffen. Bijvoorbeeld door nieuwe leveringen te doen op basis van vooruitbetaling of door het verkrijgen van aanvullende garanties. De dekking die kredietverzekeraars bieden aan leveranciers kan als gevolg hiervan verder worden aangepast, zowel in termen van de beschikbare dekkingscapaciteit als op het gebied van premie en voorwaarden.

Transportverzekeringen

Tot slot heeft ook de transportsector heeft te maken met de inval van Rusland in Oekraïne en het afsluiten van het luchtruim, waterwegen en grenzen. Security officers van rederijen krijgen vanuit de kustwacht direct signalen door vanuit het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat over aanvullende maatregelen die gelden bij een verhoging van het dreigingsniveau. Oekraïne is voor zeeschepen inmiddels afgesloten gebied. De in goederentransportverzekeringen gebruikelijke oorlogsclausule (M3) is in werking getreden. Dit heeft meestal gevolgen voor de dekking.

Kijk voor al onze updates op deze liveblog of volg ons op Twitter via @evofenedex. Op deze pagina vind je een uitgebreide analyse van de laatste sancties van de Europese Unie en de gevolgen daarvan.

Onze ledenadviseur Peter
Contact

Vragen over landeninformatie?

Peter en de andere ledenadviseurs helpen je graag verder