16-06-2016 De Volkswagen Group staat voor de grootste verandering in zijn geschiedenis. Dat heeft Matthias Müller, voorzitter van de Raad van Bestuur vandaag gezegd bij de presentatie van ‘Together -Strategy 2025’, het plan van de concernleiding om de toekomst van de onderneming veilig te stellen.

Strategie

Müller wil dat Volkswagen een rol blijft spelen in de wereld van mobiliteit en winstgevend kan groeien. De nieuwe strategie gaat uit van omvorming van de basis automotive activiteiten, snelle realisatie van een bedrijfstak voor nieuwe mobiliteitsoplossingen en forse toename van de efficiency.

Nieuwe activiteiten

Volkswagen wil de nieuwe activiteiten snel uitbreiden en gaat daar de komende jaren miljarden in investeren. Het geld daarvoor zal verdient worden door stroomlijning van de onderdelenproductie en nog meer modulair bouwen.

In 2025 moet 20 tot 25 procent van de totale afzet in personenauto’s uit elektrische auto’s bestaan. De groep wil dan 30 nieuwe elektrische modellen op de markt hebben.

Bedrijfsauto’s

Over de bedrijfsauto’s zegt het persbericht dat Volkswagen Truck & Bus een winstgevend bedrijf moet zijn met op dit moment drie merken: Scania, MAN en Volkswagen Commercial Vehicles. Met deze merken moet de groep volgens de Raad van Bestuur “significant aanwezig zijn in alle belangrijke regio's van de wereld.”

Op de middellange termijn zal deze tak van Volkswagen evolueren van een fabrikant van bedrijfsvoertuigen naar een leverancier van intelligente transportoplossingen.