15-01-2015  Volvo Trucks wil in Nederland de aandacht verleggen van trucks voor lange afstanden naar vrachtauto's voor distributieverkeer, bouw en constructie. Door het 'uitvlaggen' van auto's door transportbedrijven worden wel mooie verkoopcijfers behaalt, maar is er weinig werk voor de werkplaatsen. Dat is anders bij auto's die in de regio van de Nederlandse werkplaatsen blijven rijden.

Aandacht

Jan Fijnaut, directeur bij Volvo Truck Nederland, deed zijn uitspraken tijdens een gisteren gehouden nieuwjaarsbijeenkomst in het hoodkantoor in Beesd. De cijfers over 2015 wijzen volgens hem uit dat dat effect heeft. Zijn bedrijf is vorig jaar in Nederland marktleider geworden in de verkoop van trucks voor 'bouw en constructie', waarbij de hegemonie van MAN volgens de statistieken is doorbroken. 

Stevige concurrentie

Het is echter een markt met stevige concurrentie. Het marktaandeel van Volvo zelf is niet sterk veranderd, van 23,4 naar 23,6 procent. Scania is harder gegroeid, van een marktaandeel van 15,7 naar 18.8 procent. In totaal zijn er in Nederland vorig jaar 823 trucks voor 'bouw en constructie' verkocht.

Distributie

In de distributie werden vorig jaar 1760 nieuwe auto's geregistreerd.  DAF is daar de aanvoerder met een marktaandeel (over 2015) van 27,3 procent. De Nederlandse truckbouwer werd op zijn thuismarkt echter zwaar aangevallen. Vorig jaar waren het vooral Iveco en Volvo die meer distributieauto's wisten te vekopen. Volvo Trucks ging van 16,2 naar 21,1 procent en Iveco verdubbelde de registraties zelfs en ging van 4,1 naar 8,8 procent.