Voorraad inventariseren met een vliegende robot

De drone Eyesse inspecteert voorraadlocaties in een Franse autofabriek.

08-01-2020  Het staat voor de deur: inventarisatie van voorraden met behulp van een drone. De in Frankrijk ontwikkelde Eyesee is een drone die onder toezicht zelfstandig door de magazijngangen vliegt en streepjescodes op palletstellingen, dozen en pallets vastlegt.

In zijn kantoor in Utrecht heeft Ronald Schepers een dummy, in Grenoble vliegt een echte drone in een distributiecentrum. Schepers vertegenwoordigt de Franse onderneming Hardis Group, in de logistiek bekend van het wms-pakket Reflex. Hardis ziet kansen voor drones voor periodieke inventarisatie van voorraden in magazijnen. Dat is nodig, zegt hij. “Want hoe goed de geautomatiseerde systemen voor magazijnbeheer ook zijn, het blijft mensenwerk.”

Gebruik van een drone voor inventarisatie is volgens Schepers veiliger en sneller dan de gebruikelijke methode. “Voor de controle rijdt een medewerker in een hoogwerkerbak of combitruck door de magazijngangen en controleert aan de hand van de barcodes op de locatie en pallet of op de locaties staat wat er volgens het wms moet staan. Een drone doet dat nauwkeurig en foutloos. Een drone doet dat ook snel en vermindert daardoor de downtime, de tijd dat je niet in een magazijngang kunt werken omdat er iemand op een hoogwerker aan het werk is. De eerste tests, een paar jaar geleden bij Volvo, L’Oréal en Renault in Frankrijk, maakten duidelijk dat het inventariseren ongeveer vijfmaal sneller gaat dan daar gebruikelijk was. Voor bedrijven met hoge volumes weegt dat zwaar.”

Ronald Schepers: “Als het contact met de tablet wegvalt, of als er niet veel energie meer is, landt de drone.”
Schepers met een drone.

 

Vluchtplan

Schepers legt uit dat de Eyesee gedoopte drone een vooraf bepaald vluchtplan vliegt en daarbij gebruikmaakt van sensoren en de techniek van geolocatie. Hij begint op de vloerlocatie, stijgt naar de bovenste, vliegt naar de locatie ernaast en daalt dan weer naar de vloer. Zo gaat hij de gang door. “Camera's aan boord verzamelen informatie van de labels. De drone wordt op afstand bestuurd door een operator die op zijn tablet real time ziet wat de drone registreert. De operator kan actie ondernemen als er verschillen zijn of als de barcode niet te vinden is. Staat een pallet met lading op een plaats waar een andere pallet had moeten staan, dan kan hij dat corrigeren en de andere als ‘voorlopig zoek’ invoeren.”

De Eyesee is een product van een samenwerkingsverband van Hardis, Squadrone System en ID-specialist Zebra. Het resultaat is een inventarisatierobot die is uitgerust met een 360 graden antibotsingssysteem en een beveiligde noodstop. De drone bestaat uit een polypropeen frame en heeft een gewicht van 1,8 kilo. Het apparaat landt automatisch als hij een onvoorzien obstakel detecteert, als een van zijn geolocatiesensoren defect is of als de wificommunicatie met de tablet wordt onderbroken. Ook kan de drone uitwijken voor passerende vorkheftrucks. De vliegtijd per batterij bedraagt ongeveer achttien tot twintig minuten, afhankelijk van het vluchtplan. Schepers: “Als het contact met de tablet wegvalt, of als er niet veel energie meer is, landt de drone.” Het apparaat wordt geleverd met een app voor besturing vanaf een tablet en een backoffice-app voor beheer, configuratie en interface met andere applicaties zoals erp en wms. De regels voor vliegen met drones in de buitenlucht gelden niet voor binnen, maar een veiligheidsregel is dat een mens de drone in het magazijn in het oog moet houden.

Stap te ver

Voorlopig zal een magazijnmedewerker als dronepiloot nodig blijven; volledig onbemand werken is nog een stap te ver. Dat concludeert Heike Oder, woordvoerder van Linde Material Handling, een bedrijf dat twee jaar geleden in de Franse vestiging van Linde Robotics de Linde FlyBot testte. Dat is een drone die samenwerkt met een onbemande orderverzameltruck en daar met een kabel voor besturing en energievoorziening aan verbonden is. De ontwikkeling van een AGV met drone in die vorm is voorlopig in de ijskast gezet. Volgens Oder riep het project intern vragen op over aansprakelijkheid en verzekerbaarheid. Ook bleken magazijnen toch te veel van elkaar te verschillen om er een gestandaardiseerde onbemande drone voor te ontwikkelen. Oder: “Het is bedrijfseconomisch en juridisch nog onhaalbaar gebleken, maar met de algemene trend naar automatisering zullen de omstandigheden in de toekomst gunstiger worden.”

Linde constateert dat onbemande inventarisatiedrone nog een stap te ver is.
Linde constateert dat onbemande inventarisatiedrone nog een stap te ver is.

 

Frequentie

Schepers verwacht dat het gebruik van door medewerkers gestuurde drones in magazijnen doorzet. “Het maakt het mogelijk de frequentie van het inventariseren te verhogen en dat is iets wat bedrijven met e-commerce willen. Voor hen is het belangrijk dat ze exact weten of de administratieve voorraad klopt met de aanwezige voorraad en dat er geen pallets in het magazijn zoek raken.”

Volgens Schepers zijn drones ook interessant voor logistiek. “Uit de geluiden die ik uit Frankrijk opvang, maak ik op dat de dienstverleners frequent inventariseren als een dienst gaan aanbieden.” De drones zullen in magazijnen ook andere toepassingen krijgen, verwacht Schepers. “Met de camera's aan boord zou je ook de veiligheid van magazijnstellingen kunnen controleren. Stellingbouwers kunnen er de opleveringskeuring en periodieke gebruikskeuringen mee uitvoeren en de resultaten elektronisch archiveren, compleet met schades en herstellingen.”

Dit artikel is eerder gepubliceerd in evofenedex magazine en geschreven door Ed Coenen. De foto's zijn van Hardis.


Dag van het Veilige Magazijn

Te pas en te onpas worden bedrijven gewezen op de veranderende wereld met robotisering, digitalisering en mechanisering. Deze oplossingen komen in een stroomversnelling als oplossing voor de krappe arbeidsmarkt. Robotisering is veel meer dan alleen mensen vervangen door robots. Dit vereist namelijk een aangepaste logistieke operatie. Waar moet je rekening mee houden als het om veiligheid en wat zijn de risico’s? We leggen het je uit tijdens de workshop over robotisering tijdens de Dag van het Veilige Magazijn op 6 februari.

Marcel
Contact

Vragen over magazijnen?

Marcel en de andere ledenadviseurs helpen je graag verder