Ook komende maanden onzekere vaarschema's en vertragingen verwacht

Leestijd 2 minuten

24-07-2020  De vooruitzichten voor zeevracht blijven vrij onzeker. Bedrijven moeten de komende maanden rekening blijven houden met vertragingen en onbetrouwbare vaarschema’s. Dat stelt evofenedex naar aanleiding van de halfjaarcijfers die donderdag door het Havenbedrijf Rotterdam werden gepresenteerd. De verwachting is ook dat de tarieven voor het vervoer blijven schommelen, mede door de wisselende olieprijzen.

Het Havenbedrijf noteerde over het eerste halfjaar een daling van 9,1 procent in overslag ten opzichte van het eerste halfjaar van 2019. Eerder zei topman Allard Castelein nog een daling te verwachten van 10 tot 20 procent. De daling is wel de grootste ooit die het Havenbedrijf ooit noteerde. Met name de overslag van kolen (-34 procent), erts (-21  procent) en olie (-11 procent) daalde fors. De containeroverslag daalde met 3,3 procent. Vloeibaar gas (LNG, +2,6 procent) en biomassa (+ 2,8 procent) namen wel toe.

Veel onduidelijkheid

evofenedex voorziet dat rederijen de komende maanden zogenoemde blank sailings en void sailings, het overslaan van havens of het schrappen van afvaarten, zullen blijven gebruiken om capaciteit in de markt te controleren en tarieven enigszins stabiel te houden. Verder is onduidelijk in hoeverre er het komende halfjaar nog een inhaalslag wordt gemaakt met het leveren van goederen door bedrijven. Sommige bedrijven melden dat er de afgelopen maanden ook veel voorraad is ingeslagen en dat er niet direct een enorm opwaarts effect hoeft te worden verwacht. Dit verschilt echter per sector.

De zeevaart staat nog wel voor de nodige uitdagingen. Zo blijft het aflossen van personeel aan boord van schepen problematisch. Zeevarenden zitten al maanden langer vast aan boord van een schip, omdat nieuw personeel niet aan boord kan gaan vanwege angst voor coronabesmetting of dat visa’s niet in orde zijn. Rederijen hebben samen met KLM zelfs een speciale luchtbrug opgezet om zeevarenden in- en uit te kunnen laten vliegen, maar visa beperking werken dit tegen. Omdat aflossing problematisch verloopt, liggen schepen langer stil dan gewenst, waardoor vaarschema’s ontregeld raken. Bedrijven die afhankelijk zijn van een productieproces dat nauw is afgestemd met de leveringen van goederen via zeevracht, moet rekening houden met onbetrouwbare vaarschema’s en de nodige vertragingen de komende maanden.

Instabiele olieprijs

De verwachting van evofenedex is dat er minder blank sailings en void sailings in het tweede half jaar zullen zijn. Niettemin zullen vaarschema’s zeker de komende maanden nog ontregeld blijven en tarieven zullen blijven fluctueren, onder andere vanwege de volatiele olieprijs.