15-07-2015  De nieuwe 'safe zone' bij Calais verbetert de onveilige situatie in de oversteekplaats aanzienlijk, maar kan volgens EVO onvoldoende blijken als er calamiteiten optreden.

Frankrijk en Groot-Brittannië richten de nieuwe veiligheidszone, met een capaciteit van 230 voertuigen, samen in. Dit maakte de Britse minister van Binnenlandse Zaken gisteren bekend.

Voldoende?

'Het voorstel voor een zone die ruimte biedt aan 230 vrachtauto's, is onder de huidige omstandigheden voldoende', stelt Martijn Duijndam van EVO. 'Maar in het geval van calamiteiten wellicht onvoldoende.' Zo groeit de Britse economie momenteel sneller dan de Europese, stelt Duijndam. 'Het is daarom maar de vraag of ruimte voor 230 vrachtauto's toereikend is.'

Bovendien verkoopt ferrybedrijf MyFerryLink momenteel schepen aan DFDS, waardoor er volgens Duijndam ook meer vrachtauto's via de Eurotunnel bij Calais naar Groot-Brittannië zullen reizen. 'Dit zorgt immers voor minder aanbieders van overtochten.' EVO blijft de situatie in Calais en andere oversteekplaatsen daarom goed in de gaten houden.

Helpdesk

EVO startte vorige maand een Calais-helpdesk voor ondernemers die hun goederen naar Groot-Brittannië vervoeren en rond het Franse Calais te maken hebben met steeds gevaarlijker situaties. Soms hangen de verstekelingen aan het onderstel van de vrachtauto, maar veel vaker dringen ze de laadruimte binnen. Als de Britten de illegalen aantreffen, lopen ondernemers kans op een boete  die kan oplopen tot 2000 pond per verstekeling. EVO wil dat de Britten de boetes kwijtschelden.