05-12-2016  Bedrijven met grote distributiecentra in Limburg kunnen hun internationale logistiek versterken nu de volledige start- en landingsbaan van Maastricht-Aachen Airport voor vrachtvliegtuigen gebruikt mag worden.

Startbaan volledig gebruiken

Maastricht Aachen Airport (MAA) beschikt over een start- en landingsbaan met een lengte van 2750 meter, maar de gebruiksvergunning stond 2500 meter toe. Door het besluit van het kabinet kan de luchthaven de baan volledig gebruiken. EVO en Fenedex hebben hier jaren voor geijverd.

Vracht

Het besluit maakt het mogelijk dat vrachtvliegtuigen de hele startbaan kunnen gebruiken en met meer lading aan boord starten. Hiermee wordt Maastricht-Aachen Airport aantrekkelijker voor luchtvrachtmaatschappijen en kan het beter concurreren met andere luchthavens in de regio.

Economische impuls

Volgens EVO en Fenedex is dit een goede ontwikkeling omdat Maastricht-Aachen Airport een belangrijke rol kan spelen in de verdere ontwikkeling van Limburg als logistieke vestigingsplaats voor internationale bedrijven.

Efficiënter inspecties nodig

EVO en Fenedex hebben zich lang ingezet voor deze uitbreiding van het gebruik van de luchthaven . Beide organisaties blijven bij Maastricht-Aachen Airport de rol van de NVWA en de douane benadrukken. Efficiëntere en innovatievere inspecties zijn nodig om het logistieke vestigingsklimaat van de regio verder te verbeteren.

Vijfde Vrijheid

Maastricht-Aachen Airport heeft een unieke positie als (vracht-)luchthaven binnen Nederland. De luchthaven kan namelijk gebruik maken van de 'vijfde vrijheid in de luchtvaart'. Dit is het recht van een luchtvaartmaatschappij om lading te vervoeren tussen twee 'vreemde' landen, mits de route begint of eindigt in de eigen staat. Zo vliegt de Azerbeidzjaanse maatschappij Skygates bijvoorbeeld op Baku-Moskou-Maastricht.