31-05-2013  Bedrijven met vrachtauto’s kunnen met slimme maatregelen vaak nog substantieel besparen op hun brandstofkosten zonder dat dit om grote investeringen vraagt. Dat blijkt uit TNO’s rapportage ‘Truck van de Toekomst’, waarin EVO Magazine deze maand voorinzage kreeg.

Brandstofbesparing

In het kader van het demonstratieprogramma ‘Truck van de Toekomst’ onderzocht TNO de afgelopen twee jaar verschillende marktrijpe maatregelen waarmee ondernemers brandstof kunnen besparen. Technieken om brandstof te besparen zijn er immers volop, maar, zo constateerde het ministerie van Infrastructuur en Milieu eerder, deze worden door het bedrijfsleven nog onvoldoende benut. Onbekendheid met de maatregelen lijkt daar debet aan.

Terugverdientijd

In opdracht van het ministerie is TNO daarom verschillende brandstofbesparende oplossingen in de praktijk gaan testen samen met een brede groep transportbedrijven daarbij geholpen door EVO, TLN en AgentschapNL. Daarbij heeft TNO niet alleen het effect van verschillende maatregelen op brandstofbesparing en CO2-uitstoot onderzocht, maar ging ook na hoe het zit met de praktische toepasbaarheid en terugverdientijd van maatregelen.

Meer weten?

In EVO Magazine 5 leest u er deze maand meer over. Hoe zinnig is het bijvoorbeeld om lege containers af te netten? Werken aerodynamische spatlappen? En wat zijn de voor- en nadelen van lage rolweerstandbanden? EVO-leden die alles wil weten over de door TNO onderzochte brandstof- en CO2-besparende maatregelen, kunnen de complete rapportage ‘Truck van de Toekomst’ echter nu al aanvragen via het bestelformulier rechts op deze pagina.