16-07-2013  België gebruikt de vrachtauto als melkkoe door een kilometerheffing in te voeren. Dat zeggen EVO en TLN in een reactie op het bericht dat de zuiderburen voornemens zijn per 1 januari 2016 een kilometerheffing in te voeren voor vrachtauto’s.

Geen wegenvignet

Dinsdagmorgen schreef de Vlaamse krant De Morgen dat de Belgen afzien van de invoering van een wegenvignet. Aan de kilometerheffing voor vrachtauto’s willen zij echter vasthouden.

Miljoenenstrop

De maatregel zou de Belgische schatkist met 1 miljard euro per jaar spekken.
TLN en EVO berekenden eerder dat de kilometerheffing Nederlandse vervoerders jaarlijks 36 miljoen euro extra kost. België is voor Nederlandse bedrijven immers een belangrijk afzetland en doorvoerland.

Rendement te laag

EVO en TLN roepen de Belgische onderhandelaars op om, net als de Denen, af te zien van een kilometerheffing voor vrachtauto’s. Denemarken concludeerde eerder dat zo’n systeem te duur is, het rendement te laag ligt en de vervoerssector deze extra last nu niet kan dragen.