04-10-2012  De files op de Nederlandse wegen hebben het vervoerend en verladend bedrijfsleven vorig jaar tussen de 750 miljoen en 1 miljard euro gekost; een lichte daling ten opzichte van 2010. Dit heeft TNO in opdracht van Transport en Logistiek Nederland (TLN) en verladersorganisatie EVO berekend. De uitkomsten van het onderzoek worden gepubliceerd in de ‘Economische Wegwijzer 2012’. In dit overzicht staat een lijst met de top-20 duurste files voor het goederenvervoer in 2011. Volgens EVO en TLN is de economische schade op een groot aantal trajecten verminderd dankzij de aanleg van extra rijstroken, maar bewijzen de cijfers dat er ook nog veel moet gebeuren door het nieuwe kabinet.

Schade

De dagelijkse files zorgen niet alleen voor irritatie bij weggebruikers, maar leiden ook tot schade voor het bedrijfsleven als gevolg van tijdverlies en extra brandstofverbruik. Daarnaast heeft het een negatief effect op het milieu vanwege de extra uitstoot van schadelijke stoffen en CO2. De duurste file staat volgens de ‘Economische Wegwijzer 2012' op de A28 tussen de knooppunten Rijnsweerd en Hoevelaken. Op plaats twee staat de A4 tussen knooppunt Burgerveen en de aansluiting met de N11 bij Leiden. De derde plaats is voor de A50 tussen de knooppunten Grijsoord en Valburg.

Filedruk

Dat de investeringen van het huidige en het vorig kabinet in asfalt werken, blijkt uit de voorlopige filecijfers over 2012. Deze wijzen uit dat de filedruk dit jaar daalt. TLN en EVO wijzen daarbij onder meer op de bijdrage hieraan door gerealiseerde wegverbredingen, zoals op de A2, A4 en A12. De vervoerders en verladers zouden dan ook graag zien dat het nieuwe kabinet het huidig investeringsniveau voor infrastructuur handhaaft. Voor de aanpak van een aantal knelpunten uit de top-20 bestaan inmiddels plannen, maar daarover moet door de politiek nog worden besloten. TLN en EVO onderstrepen het belang van deze investeringen om de fileschade verder terug te dringen en de economie te versterken. De duurste files moeten daarbij het eerste worden aangepakt, aldus EVO en TLN. De organisaties betreuren het dat er voor sommige dure knelpunten nog geen plannen bestaan. Dit geldt bijvoorbeeld voor de A15 tussen Gorinchem en Papendrecht, de nummer 5 in de top-20 van duurste files.